fot. Pixabay

Jeżeli czytałeś już nasz poradnik Jak napisać biznesplan, żeby otrzymać dotację? to już wiesz, że analiza marketingowa to jedna z ważniejszych części biznesplanu. Strategia marketingowa określa szereg działań, które deklarujesz, że podejmiesz, w celu promocji swoich działań. Co wpisać w analizę, żeby zyskać przychylność osób oceniających wniosek? O tym już za chwilę!

Odpowiedni plan marketingowy jest kluczową częścią każdego biznesplanu. Ten napisany we właściwy sposób, powinien przedstawiać metody i narzędzia z których skorzystasz w dotarciu do swoich przyszłych Klientów. Ale, ale… po kolei!

Co to jest ten plan marketingowy do dotacji?

Sprzedaż produktów i działania marketingowe nie mogą działać oddzielnie. Są absolutnie najważniejszymi elementami sukcesu Twojego biznesu.

Każde skuteczne działanie, powinno zostać uprzednio przeanalizowane i zaplanowane w sposób przemyślany. Kolejno, działanie powinno być sukcesywnie i regularnie realizowane. Bez tego, nie można mówić o powodzeniu realizacji.

W planowaniu sprzedaży i marketingu Twoich usług i produktów, można mówić o takich czynnikach jak:

  • produkt, <Product>
  • cena, <Price>
  • miejsce, <Place>
  • dystrybucja i jej sposób, <Promotion>
  • promocja,
  • reklama.

Możesz spotkać się tutaj z określeniem marketing mix, mieszanka marketingowa lub 4P (wspomniane product, place, price i promotion). Aktualnie można już mówić o większej ilości P (nawet do 7!), ponieważ dodaje się dodatkowe składniki.

Więcej na ten temat piszemy w naszym artykule: Marketing MIX, czyli model kilku P. Czy wiesz ilu?

Dlaczego tworzyć plan marketingowy?

Oto kilka powodów dla których nie powinieneś uciekać od tworzenia planu marketingowego:

  1. Plan marketingowy jest niezbędny do otrzymania dotacji na założenie własnej działalności z dotacji 😉 Sprawdź: Jak zdobyć dotacje unijne na rozpoczęcie działalności?
  2. Plan marketingowy to świetne narzędzie, które pozwoli Ci sprawnie i w prosty sposób zarządzać firmą.
  3. Będziesz móc kontrolować postępy rozwoju przedsiębiorstwa.
  4. Wyróżnisz się!
  5. Plan marketingowy pomoże Ci zbudować silny wizerunek marki i produktów.
  6. Znajdziesz nowe nisze i szanse na zaistnienie lub zbudowanie przewag.

Warto? Jasne!

Jak stworzyć idealny plan marketingowy, aby otrzymać dotację?

Przeanalizuj obecną sytuację

Ten punkt planu marketingowego to analiza sytuacji, czyli zebranie danych.

Tutaj powinno się sprawdzić jaką się ma konkurencję, słabe i mocne strony, sprawdzić konkurencyjność swoich produktów, siłę nabywczą rynku, określić reakcję konkurencji na swoje otwarcie działalności i zaplanować kilka scenariuszy działania.

Ustal cele marketingowe

Ustalenie celów do których się dąży to nieodłączny element dobrej strategii.
Cele marketingowe zakładają to, co chcemy osiągnąć. Odnoszą się głównie do produktów i rynków.
Ustalone cele koniecznie muszą być możliwe do realizacji i mierzalne!  Zazwyczaj opisuje się je przez wypisanie wyników, które chcesz osiągnąć w danym zakresie czasu.

plan marketingowy - dotacje
fot. Pixabay
cele marketingowe - analiza - strategia marketingowa
fot. Pixabay

Ustal także strategię

Strategia marketingowa to ważny element planu. Opracowanie strategii umożliwia osiągnięcie określonych celów marketingowych za pomocą Twoich produktów i usług. Przygotowanie strategii marketingowej następuje dopiero po analizie sytuacji, gdyż będą potrzebne Ci dane z tego punktu.
W tej części przedstawiamy strategię marketingu powiązaną z marketing mix.
Należy opisać swoje produkty bądź usługi, wymieniając ich najlepsze cechy, konkurencyjność i unikalność. Trzeba określić sposób w jaki będziesz sprzedawać te wytwory oraz w jakiej będą cenie. Warto określić kanały dystrybucji i z jakich narzędzi korzystać. Warto tu wymienić chociażby reklamy na Facebooku czy Instagramie, Google Ads, stronę internetową, ulotki drukowane czy mailing. Im więcej tym lepiej. Pamiętaj jednak, że nie wszystkie formy nadają się do wszystkich produktów czy usług.

Wyznacz terminy

Bez deadlinów nie ma życia! A tak bez śmiechu – rozplanowanie odpowiednich działań w czasie, pomaga skutecznej ich realizacji.

Na podstawie harmonogramu działań marketingowych można stwierdzić czy działamy skutecznie i kiedy podjąć dane działania. Możemy także skontrolować czy mamy do czynienia z opóźnieniem, czy też wszystko przebiega zgodnie z planem.

deadline - garmonogram strategii marketingowej - dotacja
fot. Pixabay

Pieniądze, kasa, money, czyli wszystko w budżecie

Budżet to element planu marketingowego, którego także nie da się pominąć. Określa on koszt przeprowadzenia zaplanowanych działań marketingowych.

Zanim zacznie się działać, trzeba dokładnie przeanalizować czy będzie się to opłacać!

W tym punkcie możesz wspomóc się wcześniejszą analizą oraz dopisać zakładane środki przeznaczone na te działania.

Powodzenia

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here