Sztuką marketingu jest umiejętność trafienia z odpowiednim przekazem do wybranej grupy odbiorców. Aby tego dokonać należy dokonać analizy klienta, jego potrzeb i zainteresowań. Jednakże stworzenie odpowiedniego przekazu nie jest prosta. Najczęstszym przypadkiem jest decyzja firmy na przekaz masowy. Liczą, że dotrą w ten sposób do wybranej przez nich grupy docelowej. Problemem jest jednak zazwyczaj brak pomiaru skuteczności reklamy oraz duże nakłady finansowe. Dobrą decyzją w tym przypadku będzie email marketing, który dosyć niskim kosztem pozwoli wysłać odpowiednią, spersonalizowaną wiadomość do właściwej grupy odbiorców.
Czym więc jest email marketing?
Email marketing to jedna z form marketingu bezpośredniego, która wykorzystuje do komunikacji pocztę elektroniczną, tzn. e-mail. Głównymi celami email marketingu są:
- tworzenie i podtrzymywanie relacji z klientami
- oraz sprzedaż.
Najważniejszą zaletą tej formy komunikacji jest możliwość wysokiego spersonalizowania przekazu. Istnieje możliwość podzielenia swoich klientów na kilka grup, a co jest z tym związane wysłać wiadomość z odpowiednio dobraną dla nich treścią.
Coraz więcej narzędzi do email marketingu umożliwia również personalizację już na poziomie dodawania na początku wiadomości imienia odbiorcy. Dzięki temu klient poczuje się, jakby ten email był przygotowany specjalnie dla niego i o wiele chętniej zapozna się z jego treścią. Użytkowników aktywnie korzystających z wiadomości mailowych jest nawet dwukrotnie więcej niż osób na Facebook’u.
Do innych zalet email marketingu należy zaliczyć:
- niskie koszty,
- szybkość przekazu,
- kalibracja (z e-mail marketingu korzystają z zarówno małe firmy z niewielką liczbą klientów, jak i korporacje z milionami użytkowników)
- oraz przede wszystkim dobrą możliwość mierzenia skuteczności – wiemy dokładnie kiedy i jaka liczba wiadomości została wysłana, ile z nich została otworzona, co najbardziej zainteresowało odbiorców i czy wygenerowały one sprzedaż. Masz pełną wiedzę o tym, jak potoczyły się losy Twojej reklamy.
Najczęstsze cele stosowania email marketingu
Email marketing najczęściej używany jest w celach promocyjno-sprzedażowych oraz informacyjnych. Dodatkowo popularny wykorzystaniem email marketing są badania marketingowe. Można zamieścić w treści emaila ankietę lub link do niej, która pozwoli na zebranie informacji o potrzebach odbiorców lub stopniu zadowolenia klienta.
Jak pozyskać bazę adresów?
Najprostszym jak i również najtańszym rozwiązaniem jest samodzielne zbieranie adresów email klientów poprzez możliwość zapisania się do newslettera na stronie internetowej oraz podczas zakupów online. Możesz w formularzu zamówienia umieścić okienko ze zgodą na otrzymywanie ofert, którą klient zaznaczy, jeśli będzie zainteresowany. Dobrym pomysłem jest również zbieranie danych mailingowych podczas wydarzeń promujących firmę takich jak np. targi, czy konferencje. Jeśli natomiast nie posiadasz własnej bazy mailingowej, możesz ją kupić od firmy zewnętrznej. Zakup wartościowej bazy nie jest jednak tani.
Pamiętaj! Ważną rzeczą w email marketingu jest zgoda klienta na otrzymywanie wiadomości od firmy. Jeśli jednak zgody nie posiadamy nasza wiadomość zostanie potraktowana jako spam. Według prawa europejskiego za spam uważa się głównie niezamawianą przez użytkownika wiadomość o charakterze reklamowym oraz niezamawiane oferty handlowe.
Rodzaje e-mail marketingu
- Newsletter – jedna z najpopularniejszych opcji. Zapisanie się do newslettera przez Twoich klientów buduje Twoją bazę, a przede wszystkim Waszą relację. Służy on również do stałej komunikacji z Klientami, która ma na celu informowanie odbiorców o nowościach, zmianach, ofertach promocyjnych, aktualizacjach w obrębie firmy czy ciekawostkach.
- Wysyłanie katalogów sprzedażowych. Sprawdzają się, gdy masz już swoją bazę klientów oraz skupiasz się na sprzedaży konkretnych produktów.
- Autorespondery – to wiadomość, która jest wysyłana automatycznie przez system FreshMail. Jest to niezawodny system do wysyłania mailingów, którego wygląd i treść tworzysz tak, jak zwykłą kampanię. Trzeba określić tzw. trigger, czyli czynnik, który ma ta wiadomość wywoła. Autorespondery dobrze sprawdzają się np. do wysłania wiadomości powitalnej zaraz po zapisaniu się osoby do newslettera. Służą też w przypadku wysyłania wiadomości aktywacyjnej po założeniu konta.
Sprawdź także: