marketing mix - 7p
fot. Freepik

Tytułowy marketing mix to tak zwana kompozycja marketingowa. Jaśniej pisząc, to zbiór elementów, dzięki którym możemy oddziaływać na rynek. Ile tych elementów jest i co zawierają? Już wyjaśniamy!

Wersja podstawowa marketingu mix zakłada modelu 4P w skład którego wchodzą: cena, produkt, dystrybucja i promocja. Praktyka marketingowa ostatnich czasów pokazała jednak, że model ten można poszerzyć do 5P, a nawet 7P! Zacznijmy zatem wyjaśnienia po kolei jakie składniki opracowywania skutecznych kampanii reklamowych wchodzą w skład poszczególnych „P”.

Zobacz koniecznie: Nowoczesny marketing oraz Powiedz TAK karierze w marketingu!

Price (cena)

Cena jest elementem składowym, który jest ściśle kompatybilny z pozostałymi elementami koncepcji marketing mix.

Na wysokość cen produktów czy usług wpływa naprawdę wiele czynników. Mogą to być wydatki reklamowe, koszt dystrybucji czy wytworzenia oraz wartość dla osób kupujących.

marketing mix - 7p - cena
fot. Pixabay

Cenę można kształtować oraz także nią manipulować. Niektórzy przedsiębiorcy wraz ze swoimi brandami, mogą stawiać największą uwagę przy jakości swoich usług czy produktów, dzięki czemu cena, jaką będą w stanie zapłacić nabywcy będzie mogła być wyższa, niż ta, którą byliby w stanie uiścić kupujący produkt mniej elitarny i promowany.

Zazwyczaj firmy nowe na rynku próbują szybko stać się rozpoznawalne za pomocą obniżania cen, by zdobyć dany segment rynku. Nie jest to do końca dobre rozwiązanie, ale o tym można by napisać kolejny artykuł. Tymczasem zapraszamy do dyskusji w komentarzach.

Rozwój e-commerce sprawił, że znaczenie wzrosło znaczenie ceny. Dzięki porównywarkom cenowym, klient w zaledwie kilka chwil może porównać oferty cenowe wszystkich sklepów w sieci i wybrać ten najtańszy. Ta sytuacja może nastąpić nawet w momencie, jeżeli nie będzie to jego ulubiony sklep, który wybiera na co dzień. Tutaj ogromne znaczenie ma silny brand i przywiązanie Klienta do danej marki.

Product (produkt)

Czym jest produkt każdy wie. To towar bądź usługa w postaci, którą można otrzymać, czyli w swojej wersji finalnej.
Przy opisie produktu musimy wziąć pod uwagę jego charakterystykę, cechy, przydatność, innowacyjność i unikalność. Opisujemy nie tylko sam produkt, ale także (a może głównie) emocje, które mu towarzyszą.
Produkt czasami nie występuje sam, ale w jakimś opakowaniu, które też musimy wziąć po uwagę.

Pierwotnie produkt znajdował się w samym środku koncepcji kompozycji marketingu, z powodu zaspokajania potrzeb klienta. Miał on na nie odpowiadać niemalże w 100%!

Niezwykle ważna jest też faza życia produktu, a więc od jego wejścia na rynek, przez rozwój, dojrzałość i spadek. Na samym końcu następuje wycofanie produktu. Cykl życia produktów mocno uzależnia ustalone ceny i strategie promocji, którymi trzeba umiejętnie zarządzać.

Place (miejsce bądź dystrybucja)

Element nazywany dystrybucją lub miejscem, zajmuje się sposobem rozmieszczenia opisanych wcześniej produktów na rynku. Kluczem jest zaoferowanie ich do sprzedaży odpowiednimi kanałami dystrybucji.

Co należy wziąć pod uwagę przy wyborze tychże kanałów? Między innymi:

  • lokalizację sklepów i punktów usługowych bądź wyświetlanie ich w sieci
  • ułożenie produktów na półkach sklepowych lub wystawkach, witrynach lub w sklepie internetowym.

Jeżeli produkt przeznaczony jest do dystrybucji w sieci poprzez e-commerce, koniecznie trzeba wziąć pod uwagę dostępne najpopularniejsze opcje płatności: szybkie płatności takiej jak na przykład PayU czy płatność bezpośrednia kartami płatniczymi, pobranie, BLIK, standardowy przelew bankowy tradycyjny.

W przypadku produktów fizycznych, które miałyby zostać wysłane do klienta, ważne są też warunki i oczywiście koszty dostawy. Warto proponować swoim klientom możliwość dostawy kurierem, pocztą i oczywiście paczkomatem.

markeitng mix - place - miejsce - e-commerce
fot. Pixabay

Promotion (promocja)

Promocja nie jest synonimem marketingu. Na promocję składają się reklamy offline, czyli tradycyjne, oraz online – internetowe. W skład promocji wchodzi także nieoczywisty składnik – PR, czyli public relations wokół produktu. Ważna jest też sprzedaż bezpośrednia.

Według definicji promocja to wszystkie działania, które mają za zadanie uświadomić klientów o nowym produkcie, zwiększyć sprzedaż i utrzymać ją na stosunkowo wysokim poziomie.

O promocji absolutnie nie możemy zapominać. Bez niej nawet najlepszy produkt będzie skazany na porażkę, ponieważ najzwyczajniej w świecie, klient nie będzie wiedział, że mamy dla niego nowy sposób spełnienia marzeń bądź codziennych potrzeb.

People (ludzie)

Nieodłącznym elementem każdej działalności gospodarczej są zasoby ludzkie. Chwila, chwila? A tej jednoosobowej, niezatrudniającej pracowników też? Oczywiście! Nawet najlepiej funkcjonująca działalność one-man nie będzie w stanie przetrwać bez Klientów.

Poprzez stosowanie taktyk sprzedażowych można skutecznie nakłonić klientów do zakupu produktu bądź usługi, a także przywiązania się do naszej marki.

Process (proces)

Proces to czynnik opisywany w literaturze markeitngu mix, jako ciąg działań, które wywierają wpływ na jakość wykonywanych usług. Prawidłowy przebieg procesu podnosi skuteczność firmy oraz satysfakcję klienta.

Physical evidence (świadectwo materialne)

Świadectwo materialne obejmuje wszystkie czynniki, które możemy wskazać, wpływające na wizerunek firmy, a także postrzeganie marki przez klientów.

Do najpopularniejszych świadectw należą:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here