Freelancing w filmach wygląda dość cukierkowo. Idealna praca, spanie do południa, praca przy komputerze w piżamie, wieczór w barze. Brak zmartwień, zobowiązań i tłumy znajomych w kawiarniach. A może to nieprzespane noce, wiecznie goniące terminy, łapanie każdego zlecenia i wykłócanie się o swoją własną wizję? Jak naprawdę wygląda praca jako freelancer?
W dobie pandemii, upadających firm i niespokojnej sytuacji na rynku pracy, wiele osób postanawia spróbowania swoich sił w freelancingu. Praca wolnego strzelca to wykonywanie określonych zadań w wyznaczonych terminach, za które otrzymuje się odpowiednie, umówione wynagrodzenie na podstawie wystawionej faktury.
Pojęcie freelancera pochodzi od słów free i lancer, i pojawiło się po raz pierwszy w XIX w. Oznaczało wędrownego rycerza z lancą, który nie służył na stałe pod jednym sztandarem, a jedynie był dyspozycyjny dorywczo.
Obecnie freelancing to trend związany z rozwojem Internetu, który staje się coraz popularniejszy.
Swoboda pracy, godzin, miejsca…
Praca w freelancingu to zdecydowanie synonim swobody wyboru zleceń, godzin pracy i przede wszystkim miejsca, z którego się pracuje. Popularna jest opinia, że freelancer pracuje we własnym biurze, domu, mieszkaniu lub po prostu miejscu, które wyda mu się odpowiednie.
Zobacz także: Najlepszy smartfon dla freelancera w 2021
Freelancer, czyli kto?
Istnieje coraz więcej zawodów, w których można realizować się jako freelancer. Najpopularniejsze są branże kreatywne, które nie muszą trzymać się sztywnych zasad pracy.
Najpopularniejsze zawody to, m.in.:
- grafik lub fotograf,
-
copywriter,
- tłumacz,
-
dziennikarz
- programista, developer, pracownik branży informatycznej,
-
trener personalny, nauczyciel tańca,
-
coach lub szkoleniowiec,
-
psycholog.
Jak zostać freelancerem?
Praca freelancera wymaga przynajmniej kilku cech, bez których trudno będzie zdobyć odpowiednie zlecenia, bądź wynegocjować stawkę. Jako freelancer powinieneś być przebojowy, samowystarczalny, zdyscyplinowany i zaradny. Każdy wolny strzelec musi sam zadbać o to, by zdobyć odpowiednie zlecenia – niestety bardzo rzadko zdarza się sytuacja, gdy to praca czeka na Ciebie. Musisz także pilnować terminów wykonania zadania (deadline’ów) i egzekwować zapłatę za wykonanie zadania.
Jako freelancer prawdopodobnie będziesz także samodzielnie dbać o własne sprawy księgowe, marketingowe i handlowe. Także public relations zależy tylko i wyłącznie od Ciebie.
Freelancer to zdecydowanie osoba, która potrafi działać na wielu płaszczyznach równocześnie. Jest niesamowicie zaangażowana, zmotywowana i pracowita.
W większości przypadków to jednak ciężka praca, a nie wizerunek wolnego ducha rodem z amerykańskich seriali.

Ile zarabia freelancer?
Wydawać by się mogło, że freelancing na własnej działalności to idealna metoda pracy. Czy jednak się opłaca? Przybliżmy kilka faktów na podstawie raportu Freelancerzy w Polsce 2018.
Większość freelancerów deklaruje pracę poniżej 8 godzin na dobę. Aż 40% zapytanych osób, odpowiedziało, że pracuje maksymalnie 4 godziny dziennie. Godziny pracy nie są stałe, a urlop jest na stałe wpisane w harmonogram roczny freelancera. ile zatem można na tym zarobić? A nie niezbyt wiele:
- ponad 40% zarabia miesięcznie poniżej 1000 zł
- 23% — od 1000 do 2000 zł
- 14,5% — między 2000 a 3000 zł
- 13,1% — 3000-5000 zł
- 8,1% — powyżej 5000 zł.
Zarobki wyglądają współmiernie do czasu poświęconego na pracę. Co Ty o tym sądzisz?
Jak rozliczać się z wykonanej pracy?
Sposobów na rozliczanie własnej pracy jest co najmniej kilka. Możesz założyć własną działalność gospodarczą i rozliczać się ze zleceniodawcami na podstawie umowy B2B (business to business) i wystawiać fakturę do opłacenia.
Możesz także postąpić jak 75% freelancerów i rozliczać się na podstawie umowy o dzieło lub umowy zlecenie. W takim wypadku jednak musisz pamiętać o dodatkowym ubezpieczeniu się w ZUS lub prywatnych ubezpieczalniach z pakietami medycznymi.

Freelancing – jak zacząć?
Jeżeli chcesz podjąć swoje pierwsze zlecenie jako freelancer, dobrymi radami mogą okazać się:
- Przygotuj dobre CV i list motywacyjny
- Poinformuj swoją sieć kontaktów o zleceniach, które możesz podjąć.
- Stwórz rzetelny i angażujący profil na LinkedIn.
- Zamieść swoją ofertę na portalach dla freelancerów.
- Zadbaj o rekomendacje i polecenia.