Clubhouse-czym-jest
fot. AppStore

Clubhouse to nowa sieć społecznościowa, która ma szansę zatrząść rynkiem w 2021 roku. Znasz już to medium?

Co to jest Clubhouse?

Clubhouse to sieć społecznościowa, która opiera swoje założenie o rozmowy głosowe na żywo. Tak, tak – dobrze widzisz – rozmowy głosowe! Zupełnie jak przez telefon, tylko tutaj masz do czynienia z obcymi osobami o podobnych gustach.

Rozmowy faktycznie mają być rozmowami – bez zbędnych grafik czy opisów. Konwersacje prowadzi się w większości z nieznajomymi o wspólnych zainteresowaniach i tematach. Podobne interakcje były wcześniej możliwe na przykład na forach tematycznych czy Twitterze na którym temat rozmowy wyszukiwało się za pomocą hashtagów (#).

Aplikacja nie zapisuje treści rozmów głosowych, a jej regulamin zabrania uczestnikom nagrywania konwersacji.

Aplikacja zostałą stworzona przez Paula Davisona i Rohana Setha. Finansowana jest przez firmę Venture Capital Andreessen Horowitz.

Jak dołączyć do Clubhouse?

Dołączenie do Clubhouse wcale nie jest takie proste jak mogłoby się wydawać. Póki co (stan na 31.01.2021 roku) do klubu mogą dołączyć tylko użytkownicy iPhone, ponieważ aplikacja pojawiła się w wersji obsługiwanej tylko przez Apple. Twórcy deklarują jednak, że chcą przystosować platformę dla wszystkich zainteresowanych.  Obiecują, że wkrótce rozpoczną prace nad aplikacją na Androida.

Drugim czynnikiem blokującym jest to, że do Clubhouse można dołączyć jedynie poprzez zaproszenie od kogoś, kto już tam jest. Możesz oczywiście pobrać aplikację na swój telefon przez AppStore, ale bez zaproszenia nie będziesz w stanie się do niej zalogować.

Clubhouse-czym-jest
fot. AppStore

Żeby zapisać się do Clubhouse, potrzebujesz aktywnego numeru telefonu, ponieważ zaproszenie otrzymuje się za pomocą wiadomości SMS. Ciekawe, prawda? Później można dodać na przykład adres e-mail jako alternatywną metodę logowania, ale autentykacja telefoniczna jest obowiązkowa. Każdy członek społeczności jest zweryfikowany i nie ma tak osób z przypadku czy fejkowych kont. Konto należy założyć na swoje imię i nazwisko oraz dodać zdjęcie profilowe. I będzie to pierwsze, a zarazem ostatnie zdjęcie w tym medium 😉

Każdy nowy użytkownik Clubhouse ma do dyspozycji dwa zaproszenia do rozdania. Clubhouse zwraca uwagę, żeby zapraszać tylko te osoby, które prawdopodobnie wniosą coś do społeczności. Na razie społeczność nie jest wielka. Zobaczymy jak sprawa rozwinie się dalej.

Oczywiście, Polacy nie byliby sobą, gdyby nie rozwinął się już w sieci handel zaproszeniami do Clubhouse 😉 Na forach dyskusyjnych i grupach na Facebooku można poprosić o dołączenie do aplikacji lub nawet złożyć swoją ofertę cenową za tę usługę.

Ciekawostka: Czy wiesz, że Instagram w momencie wejścia na rynek funkcjonował w podobnym modelu? Był aplikacją tylko na iPhone oraz pozwalał na publikację zdjęć robionych na żywo, a nie ładowanie ich z pamięci telefonu.

Clubhouse jako alternatywa Facebooka?

Czy Clubhouse może być alternatywą dla Facebooka lub LinkedIn? Zdecydowanie nie!

Jedyną cechą wspólną tych serwisów póki co jest konsumpcja czasu użytkownika, który spędza on w Internecie. Clubhouse obecnie skupia się na komunikacji z nieznajomymi, podobnie jak Twitter, a nie z komunikacji z osobami ze swojego otoczenia, jak robi to Facebook.

Jak funkcjonować w Clubhouse?

Gdy uda Ci się już otrzymać zaproszenie i założyć konto, możesz dołączyć do pokoju w którym po prostu się rozmawia – jak przez telefon. Wyróżnione są obecnie 3 rodzaje pokoi:

  • pokój otwarty – każdy może dołączyć,
  • społeczność –  pokój dla Twoich obserwatorów, z który Cię już coś łączy,
  • pokój zamknięty – tylko dla zaproszonych osób.

Możesz dowolnie wchodzić i wychodzić z dostępnych Ci pokoi, żeby posłuchać o czym toczy się rozmowa. Znajdziesz taką grupę, w której będą mieli coś do powiedzenia lub do posłuchania, jeżeli preferujesz być biernym słuchaczem dyskusji.

Jeżeli chcesz wziąć udział w dyskusji musisz jedynie ‚podnieść rękę’ jedynym z widocznych przycisków.

Czy Clubhouse ma szanse na powodzenie?

Szczerze mówiąc – nie wiemy. Clubhouse to na pewno ciekawa alternatywa dla Facebooka, Instagrama, LinkedIna czy Twittera, ponieważ oferuje coś świeżego na rynku. Jest ciekawa również z tego względu, że stawia w 100% na rozwiązanie tylko głosowe.

Czy ma szansę przetrwać? Polski rynek będzie zainteresowany taką elitarną opcją? Czy stanie się tak popularnym młodym medium jak TikTok? Pożyjemy – zobaczymy.

A czy Wy już korzystacie z Clubhouse? A może czekacie na zaproszenie? 🙂 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here