Hashtagi, reposty, Instagram Stories i filtry – czy znasz już te pojęcia? Jeśli nie, dowiedz się czym jest i jak działa Instagram! Poniżej przedstawiam krótki poradnik jak korzystać z tego popularnego portalu społecznościowego.
-
Co to jest Instagram?
Instagram to kanał mediów społecznościowych, który służy do dzielenia się zdjęciami i wideo. Dodawać je można korzystając z aplikacji, natomiast przeglądać posty można również na komputerze. Każde dodane przez Ciebie zdjęcie lub wideo na Instagramie zostanie wyświetlone na Twoim profilu.
Inni użytkownicy serwisu, którzy Cię obserwują, zobaczą Twoje wpisy we własnym kanale aktualności, który nazywamy feed. W podobny sposób zobaczysz posty, które wstawili inni użytkownicy, których Ty obserwujesz. Dobrze jest spersonalizować swój profil, dodając – na swoim koncie prywatnym – imię i nazwisko lub pseudonim, zdjęcie, krótki opis, czyli biogram i link do strony internetowej, jeśli taką posiadasz. Wszystko po to, aby Twoi obserwatorzy wiedzieli z kim mają do czynienia oraz jakie treści będą publikowane na tym profilu.
Natomiast jeśli zamierzasz prowadzić działania biznesowe na tym serwisie społecznościowym, koniecznie musisz wiedzieć, że obecnie z Instagrama co miesiąc korzysta aktywnie miliard użytkowników na świecie. Instagram ma ponad 1 miliard aktywnych użytkowników miesięcznie (MAU), ma codziennie 500 milionów aktywnych użytkowników (DAU). Instagram posiada 58 razy większe zaangażowanie na obserwującego niż Facebook. W Polsce na Instagramie mamy już blisko 8,5 miliona kont! Dominującą grupą wiekową są osoby w wieku 18-24 i 25-34 (to starsza grupa niż w przypadku Snapchata.
2. Jak działa Instagram?
Podobnie jak w innych serwisach społecznościowych, możesz wchodzić w interakcje z innymi użytkownikami na Instagramie – obserwując ich, komentując, lajkując, oznaczając i wysyłając prywatne wiadomości.
Możesz też udostępniać czyjeś treści – czyli je repostować. Na Instagramie najprościej użyć w tym celu ikony papierowego samolotu pod dowolnym postem – spowoduje to zrepostowanie w Twojej relacji (story).
Na Instagramie możesz wstawiać zdjęcia (kwadratowe jak i prostokątne), filmy (o maksymalnej długości 60 sekund), a także albumy (maksymalnie 10 zdjęć).
Funkcjonuje też drugi kanał aktualności – zwany relacjami lub stories. Treść w stories pojawia się przez 24 godziny po czym znika. Każdego dnia ponad 500 milionów osób korzysta z Instagram Stories, a aż jedna trzecia najczęściej oglądanych Stories pochodzi właśnie od firm. Stories pozwalają angażować obserwujących za pomocą różnych filtrów i naklejek, a także pozwalają przekierowywać ruch do strony www. Dowiedz się Jak zrobić ciekawe InstaStories?
Instagram wprowadził jakiś czas temu sekcję oraz osobną aplikację – IGTV. To sekcja, która pozwala nam wstawiać dłuższe filmy. Film zamieszczony w IGTV może trwać nawet 15-60 minut! Ten format jak na razie nie przyjął się ze szczególnie ciepłym przyjęciem na Instagramie, ale jest nadal rozwijany. .
3. Poradnik korzystania z Instagrama
Aby zaangażować dotychczasowych odbiorców i pozyskać nowych, niezwykle ważne jest aby umiejętnie korzystać z Instagrama. Wiele firm wykorzystuje go jako narzędzie do budowania świadomości o marce. Przedstawiam Ci kilka prostych wskazówek, które powinny zostać wykorzystane prowadząc komunikację na Instagramie:
- Publikuj swoje posty regularnie.
- Nie spamuj! Nie wrzucaj zdjęć jedno za drugim bez przemyślenia.
- Powstrzymaj się od kuowania like’ów i followersów! Tutaj nie liczy się ilość, ale jakość Twojej społeczności, to jak bardzo zaangażują się Twoi odbiorcy.
- W przypadku wideo bądź kreatywny. Wypróbuj aplikację Boomerang, która umożliwia robienie zapętlonych, krótkich i śmiesznych filmów.
- Twórz wartościowy content – pamiętaj, że Instagram jest platformą wizualną. Gdy chcesz przyciągnąć uwagę odbiorców ważne jest, aby poświęcić czas na dostarczanie treści o wysokiej jakości. Instagram ma najwyższy wskaźnik zaangażowania, przewyższając Facebooka, Snapchata i Twittera. Aby odnieść sukces na Instagramie, musisz tworzyć wartościowe treści, które przyciągną odbiorców i zachęcą ich do dalszej obserwacji oraz interakcji z Tobą/Twoją firmą. Zastanów się, jak możesz zachwycać swoich odbiorców.
- Utrzymaj spójny charakter publikowanych treści – każdy post publikowany na Instagramie powinien być indywidualną wizytówką Ciebie/Twojej marki. Zadbaj o to aby stworzyć spójny motyw, który zatrzyma uwagę i lojalność odbiorców – od hashtagów i opisów po stronę wizualną.
- Stosuj odpowiednie hashtagi – to świetny sposób na zwiększanie zasięgów Twoich treści; docieranie do nowych osób i kategoryzowanie treści. W każdym opisie zdjęcia można użyć maksymalnie 30 hashtagów.
- Wykorzystuj geolokalizację. Przy publikacji zdjęcia oznaczaj, gdzie zostało wykonane lub jakiego miejsca dotyczy. Zwiększa to prawdopodobieństwo znalezienia zdjęcia przez innych użytkowników oraz zwiększy liczbę Twoich obserwatorów.
- Zaangażuj odbiorców – utrzymując kontakt z followersami, sprawisz że będą czuli się docenieni, a co za tym idzie bardziej związani z Tobą/Twoją firmą. Istnieje wiele sposobów, w jaki możesz zaangażować odbiorców, np. organizując konkurs, odpowiadając na komentarze, czy korzystając z różnych funkcji w Instagram Stories (ankiet, zadaj pytanie, quizów, itp).
Jak widzisz Instagram to narzędzie wszechstronnego użytku, warto więc zadbać o spójność swojego przekazu oraz wpadający w oko content. Dowiedz się jakie są najczęściej popełniane błędy przy prowadzeniu konta marki.
Zobacz też: Kreatywne pomysły na prowadzenie konta na Instagramie!