W poprzednich artykułach dowiedzieliśmy się Co to jest email marketing? oraz O czym trzeba pamiętać, aby tworzyć skuteczny e-mail marketing?
Kolejną kwestią, nad którą warto się zastanowić są błędy, których należy unikać, aby tworzyć skuteczny e-mail marketing. Kwestią, której warto się przyjrzeć jest umiejętność łączenia kampanii e-mail marketingu nie tylko z innymi kanałami komunikacji, ale również z innymi działaniami odbywającymi się w firmie.
E-mail marketing oprócz realizacji założonych celów marketingowych oraz sprzedażowych dobrze się sprawdzi we wszystkich czynnościach biznesowych związanych z utrzymaniem naszego klienta. Marketerzy mają za zadanie na nowo zdefiniować, kim są ich odbiorcy, jakie mają potrzeby oraz jak w dzisiejszych czasach zaspokoić te pragnienia. Cały proces marketingu marki powinien być spójny i dopracowany do każdego cala – zaczynając od reklamy, przez opinie w Internecie, kończąc na obsłudze procesu zakupowego.
Warto więc postawić na spersonalizowaną komunikację e-mailową. To jest kluczem do tego, aby wyróżnić się spośród konkurencji, która nigdy nie śpi. Obecnie coraz więcej firmy przeniosło większą części sprzedaży do Internetu przez co konkurencja jest ogromna.
Bardzo ważna jest ciągła weryfikacja posiadanych baz kontaktów. Przy intensywnym tworzeniu wielu kampanii e-mailowych istotnie wzrasta ryzyko wysyłania nieistotnych wiadomości do niewłaściwych, niezainteresowanych odbiorców, błędnych segmentów itd. Trzeba na to bardzo uważać, żeby nie stracić swoich subskrybentów.
W związku z panującą obecnie na świecie sytuacją (pandemia COVID-19) a co za tym idzie przeniesieniem ogromnej części handlu/sprzedaży do Internetu, e-mail marketing będzie jednym z kanałów komunikacji, w który firmy zaczną inwestować znacznie więcej niż dotychczas. Podczas kreacji swoich wiadomości e-mail przedsiębiorstwa mają szerokie pole do popisu: tworzenie ciekawych projektów graficznych, nieszablonowy copywriting, automatyzacja, personalizacja, segmentacja itd.
Przejdźmy zatem do najczęstszych błędów, które mogą zaważyć na los Twojej kampanii i których zdecydowanie warto unikać, aby nie stracić swoich subskrybentów:
1. Brak dopasowania odpowiednich parametrów wysyłanych wiadomości.
Obecnie większość klientów otwiera wiadomości e-mail na swoich smartphonach, brak optymalizacji pod kątem wizualizacji mobilnej wydaje się być niewybaczalnym błędem.
2. Nadmierna ilość grafik.
Tworzenie kreacji graficznych dla newsletterów złożonych jedynie z elementów graficznych, nie jest dobrym pomysłem. Błąd ten często łączy się z pierwszym, który został wymieniony oraz przykładaniem zbyt dużej wagi do samej kreacji. Ostatecznie powoduje to, iż newsletter jest niezbyt nieczytelny przez co trafia do niechcianego folderu SPAM.
3. Brak indywidualnego podejścia do schematu tagowania w wysyłanych kampaniach.
Niestety wielu marketerów o tym zapomina. Dzięki ustandaryzowanym UTM w newsletterze możemy przeprowadzić dogłębną analizę wysłanych kampanii na długo po wysyłce.
4. Brak personalizacji wysyłanych wiadomości, czyli wysyłaniu nieinteresującej treści – takiej, która nie odnosi się do potrzeb klienta czy jego zainteresowań.
Wynika to niestety z nie korzystania, bądź nieumiejętnego używania danych transakcyjnych i behawioralnych. Oto przykład z własnego życia: jestem wegetarianinem, ale jeden sklep internetowy ciągle wysyła mi promocje na produkty mięsne.
5. Wiadomości e-maile lądujące w spamie.
Dlatego tak ważne jest, aby zadbać o jakość listy kontaktów oraz cyklicznie ją weryfikować. Aby zmienić ilość wiadomości lądujących w spamie należy popracować nad dostarczaniem interesujących, przydatnych orz adekwatnych dla odbiorców treści.
6. Zbyt duże oczekiwania co do narzędzi kontrolujących.
Firmy często inwestują duże kwoty w rozwiązania, których później nie wykorzystują, zapominają o ich istnieniu, bądź nie potrafią z nich korzystać albo w te, które nie mają szans się zwrócić (np. baza odbiorców jest zbyt mała). Zapamiętaj w e-mail marketingu o wiele bardziej potrzebni są kompetentni, znający się na rzeczy ludzie niż oprogramowanie.
7. Pomijanie powitania nowych subskrybentów.
Czas, który następuje chwilę po zapisaniu się odbiorcy do newslettera, to jeden z najlepszych momentów na zbudowanie relacji z klientem. Wtedy konsument wykazuje największą uwagą. Warto to wykorzystać, aby udowodnić, że Twój newsletter lub oferta są wyjątkowe i że wiadomości od Ciebie naprawdę warto otwierać i może także dokonać sprzedaży.