Jak sfinansować start własnej działalności gospodarczej

Osoby rozpoczynające działalność gospodarczą muszą mierzyć się z licznymi problemami. Wielka ilość przepisów, które ciągle się na dodatek zmieniają, konkurencja, brak doświadczenie w prowadzeniu biznesu – wszystko to blednie jednak w zestawieniu z największą bolączką raczkujących przedsiębiorców: brakiem odpowiedniego zaplecza finansowego.

Jak sfinansować start własnej działalności gospodarczej?

Początkujący przedsiębiorca ma do wyboru kilka dróg finansowania własnej firmy w początkowym okresie jej istnienia. Oczywiście sytuacją optymalna jest, gdy otwieramy biznes nie wymagający początkowych nakładów i generujący od razu dochody; najczęściej jednak przypadek taki ma miejsce przy samozatrudnieniu i nie będziemy się nim szczegółowo tutaj zajmować. Każda z pozostałych opcji ma swoje wady i zalety.

Kredyt lub dotacja z Urzędu Pracy i środków unijnych

Kredyty i dotacje z Urzędu Pracy wymagają rejestracji w tej instytucji w charakterze bezrobotnego, przebrnięcia przez procedury, szczegółowego rozliczenia każdej złotówki. Podobnie ma się sytuacja w przypadku rozmaitych programów unijnych. Ogólnie obie te opcje są świetne dla osób z dużą cierpliwością i odpornością na dziwne wymogi. Zaletą jest możliwość uzyskania bezzwrotnych środków lub nisko oprocentowanego kredytu.

Kredyt bankowy

Kredyt bankowy jest teoretycznie opcją, która powinna być rozpatrywana w pierwszej kolejności, szczególnie przez osoby nie mogące uzyskać statusu bezrobotnego. Czy jednak faktycznie tak jest?

Banki wyjątkowo niechętnie patrzą na osoby rozpoczynające działalność gospodarczą. Własna firma jako źródło dochodu jest jak najbardziej do przyjęcia, nawet, gdy staramy się o kredyt na własne potrzeby, ale najlepiej po kilku lub kilkunastu miesiącach od startu. W wielu wypadkach osoby, które nie są w stanie sfinansować startu własnego biznesu z posiadanych oszczędności, aby otrzymać kredyt w banku utrzymują swoją dotychczasową pracę i jednocześnie – w czasie teoretycznie wolnym –  prowadzą firmę.

Kredyt na własną działalność w banku – jak to wygląda?

Kredyt na rozpoczęcie działalności gospodarczej w banku traktowany jest podobnie do każdego zobowiązania finansowego. Podstawowym dokumentem, niezbędnym do uzyskania go, jest wniosek kredytowy. Wraz z nim składamy niezbędne dokumenty, potwierdzające nasze dochody – bankowcy muszą określić naszą zdolność kredytową na ich podstawie. Równie ważne, szczególnie dla poczatkującego biznesu, może być przedstawienie zabezpieczenia zwrotu środków. Najczęściej stosowane jest poręczenie – ze względu na wygodę wszystkich uczestników i najmniejszy zakres formalności. W wypadku większych zobowiązań konieczne może być zabezpieczenie w formie hipoteki lub przewłaszczenia rzeczy na zabezpieczenie.

Warto mieć też na względzie to, że bank może zażyczyć sobie, byśmy przedstawili mu plan całego przedsięwzięcia – biznesplan i przewidywany rachunek przepływów pieniężnych. Nie należy się dziwić – oceniana jest w ten sposób wiarygodność kredytobiorcy i jego zdolność przewidywania przyszłych zdarzeń.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here