Gdyby zapytać przeciętnego pracodawcę o to, co jego zdaniem ma największy wpływ na efektywność i satysfakcję pracowników, to z pewnością odpowiedź brzmiałaby: pensja. To popularny pogląd, tymczasem badania pokazują, że coraz więcej pracowników odczuwa frustrację i rozważa zmianę miejsca pracy z powodu zaburzonej komunikacji. Brak feedbacku, nieprecyzyjne polecenia, chaos organizacyjny – to wszystko rzeczywiście może podciąć skrzydła i uniemożliwić zbudowanie bliskich relacji z firmą.
Dlatego każdy pracodawca, szczególnie zatrudniający wielu pracowników (w tym zdalnych), powinien przyłożyć większą wagę do kwestii dobrej komunikacji wewnętrznej w firmie. Jakie przynosi to korzyści? Dowiesz się tego z naszego artykułu.
Lepsze morale w zespole
Podstawową zaletą wynikającą z dobrej komunikacji wewnętrznej w firmie jest to, że gwarantuje ona poprawną atmosferę. Pracownicy, którzy otrzymują jasne komunikaty oraz mają poczucie, że są słuchani i mają realny wpływ na kierunek rozwoju firmy, są o wiele bardziej zadowoleni z tego, co robią i gdzie pracują.
Ograniczenie błędów
Dobra komunikacja wewnętrzna powinna być priorytetem dla każdej firmy, w której dziś występują problemy z przekazywaniem poleceń pracownikom. Jest to standard zwłaszcza w zespołach rozproszonych oraz w dobie powszechnej pracy zdalnej. Przejawem zaburzonej komunikacji jest to, że pracownik otrzymuje polecenia różnymi kanałami komunikacji, często przez pośredników, przez co komunikat jest zniekształcony – to oczywiście zwiększa ryzyko popełniania kosztownych błędów.
Zapobieganie konfliktom
Zła komunikacja w firmie zawsze prędzej czy później doprowadzi do konfliktów w zespole, a nawet na linii pracownicy-przełożeni. To oczywiste, że jeśli pracownik nie może się łatwo i szybko skontaktować z managerem w celu ustalenia pewnych szczegółów, przez co musi działać po omacku, to odczuwa z tego powodu frustrację. Może ją przerzucać na innych pracowników i wywoływać nikomu niepotrzebne konflikty.
Podobnie jest wtedy, gdy pracownicy nie czują żadnego wsparcia i nadzoru ze strony przełożonych, którzy komunikują się wyłącznie poprzez zdawkowe i wysyłane sporadycznie maile. Jeśli pracownicy nie żyją tym, co dzieje się w firmie, to ich zaangażowanie spada, pojawia się wypalenie, a stąd już tylko krok do skonfliktowania się z resztą zespołu i przełożonymi.
Więcej o tym, dlaczego dobra komunikacja wewnętrzna w firmie jest tak istotna dla każdego biznesu, przeczytasz na stronie https://www.bluecolibriapp.com/pl/pl-blog.
Jak poprawić komunikację z pracownikami?
O ile w przypadku mniejszych firm duże postępy może przynieść wprowadzenie nowej kultury organizacyjnej i np. częstsze odbywanie osobistych spotkań z pracownikami czy ustalenie jednego kanału komunikacji, o tyle nie będzie to takie proste w korporacjach oraz w firmach o rozproszonym modelu zatrudnienia (w których pracownicy nie bywają w biurze, pracują zdalnie).
Dlatego coraz większe zainteresowanie wśród dużych firm budzą aplikacje korporacyjne, które można obrazowo porównać do mobilnego intranetu czy „firmowego Facebooka”. Taka aplikacja pozwala firmie komunikować się z pracownikami w czasie rzeczywistym, przekazywać im kluczowe informacje, daje także dostęp do firmowych zasobów (wnioski, umowy, dokumenty) oraz może być wykorzystywana do udostępniania ważnych plików czy wydarzeń.
Przykładem takiej aplikacji jest znakomicie oceniana Blue Colibri App, z której już korzystają tysiące pracowników w całej Europie. Aplikacja jest banalnie prosta w obsłudze i wdrożeniu (wystarczy urządzenie mobilne), a przy tym nieprzeciętnie funkcjonalna – sprawdź to na oficjalnej stronie aplikacji https://www.bluecolibriapp.com/pl.