Candidate Experience

Badanie satysfakcji odnośnie procesu rekrutacyjnego jest dużą nowością na rynku rekrutacji, która jest też coraz częściej wykorzystywana przez duże korporacje czy firmy rekrutacyjne. Możliwość dowiedzenia się wielu opinii na temat rekrutacji, którą przeprowadzaliśmy, jest bardzo korzystna i pomocna pod wieloma względami. Z drugiej strony prosząc o wyrażenie swojej opinii warto wiedzieć, czym jest taka ankieta i czemu służy. Poniżej prezentujemy Candidate Experience i odpowiadamy na pytania — czym jest, jak przebiega, dlaczego warto przeprowadzać takie badanie i czemu ono służy.

Candidate Experience — Badanie satysfakcji z procesu rekrutacyjnego

Candidate Experience jest to badanie satysfakcji kandydata aplikującego na dane stanowisko z procesu rekrutacyjnego. W takim badaniu rekruter bądź firma pytają się kandydata o proces rekrutacyjny, który niedawno przechodził. Celem takiego badania jest sprawdzenie, czy działa on poprawnie oraz, czy należy coś zmienić, aby był jeszcze lepszy. Candidate Experience przeprowadza się w formie ankiety z pytaniami otwartymi czy zamkniętymi. Odpowiedzi na te pytania mają dać obraz, jak jest postrzegany nasz proces rekrutacyjny. Dzięki temu można wprowadzać odpowiednie zmiany i go udoskonalać. Obecnie na rynku pracy gdzie brakuje wielu specjalistów, zdecydowanie warto być w tym aspekcie wyżej niż konkurencyjne firmy i rekrutować większe ilości kandydatów. Przeprowadzić Candidate Experience może każda firma — nawet mała lub każda marka z każdej branży. Trend ten obecnie jest coraz popularniejszy w dużych firmach czy korporacjach i nieco mniej w średnich oraz małych firmach – co możemy skrzętnie wykorzystać. Sam Candidate Experience zakłada przeprowadzenie ankiety np. kilka tygodni po zakończeniu procesu rekrutacyjnego z wyraźnym zaznaczeniem, że osoby odpowiadające na pytania nią otrzymają bonusów lub nie będą traktowane lepiej przy kolejnych procesach. Ma to na celu uzyskanie niezafałszowanych opinii.

Dlaczego warto je przeprowadzać C&E?

Candidate Experience warto przeprowadzać z kilku powodów. Pierwszym takim powodem jest dowiedzenie się wielu rzeczy na temat naszego procesu rekrutacyjnego. Samodzielnie trudno jest nam określić czy stworzony system jest odpowiedni, gdyż nie mamy dystansu do niego i nie przechodzimy go samodzielnie. W ten sposób możemy dowiedzieć się wielu ciekawych informacji oraz uzyskać wiele podpowiedzi jak zmienić proces, aby był prostszy, szybszy i bardziej komfortowy. Wprowadzając korekty do procesu rekrutacyjnego, stajemy się bardziej atrakcyjni dla kandydatów. Dzięki temu możemy liczyć na opinie firmy, która rekrutuje szybko i na wysokim poziomie. Taka opinia bezpośrednio przyczyni się do większej ilości kandydatów, większego wyboru i lepszego funkcjonowania firmy. W ten sposób możemy również być lepsi od konkurencyjnych firm na rynku pod względem rekrutacji. Każdy powód do wybicia się na rynku jest dobry, a pozytywne opinie są zawsze mile widziane. Organizowanie Candidate Experience nie jest trudne, nie jest kosztowne i nie wymaga skomplikowanego tworzenia badania.

Jak zorganizować Candidate Experience?

Jeśli zdecydowaliśmy się przeprowadzić badanie satysfakcji z procesu rekrutacyjnego, możemy zorganizować je prosto w krótkim czasie. Pierwszym krokiem jest stworzenie ankiety. Warto w tym celu użyć np. Google Formularze lub podobnych darmowych rozwiązań. Link do ankiety wysyłać będziemy wraz z wiadomością e-mailem do osób, które brały udział w naszej rekrutacji. E-mail taki musi zawierać dokładne oraz proste wyjaśnienie, że jest to badanie satysfakcji z procesu rekrutacyjnego, osoba wypełniająca ankietę nie odnosi żadnych korzyści, a ankieta jest dobrowolna. Warto też dodać, że czas potrzebny do jej wypełnienia to np. 5 min. Sama ankieta może składać się z dowolnych pytań otwartych lub zamkniętych. Nie powinna być ona jednak dłuższa niż kilka — kilkanaście pytań, gdyż osoby wypełniające ją mogą po prostu zamknąć stronę, jeśli badanie będzie zbyt długie. Po wypełnieniu ankiety możemy wyświetlić lub wysłać jeszcze podziękowania za jej wypełnienie. Będzie to miłym i uprzejmym gestem oraz poprawi wizerunek naszej firmy w oczach osób z branży.

Przeważnie kilkanaście — kilkadziesiąt procent osób, do których wyślemy ankietę, wypełni ją. Dzięki temu będziemy mogli liczyć na dość miarodajne wyniki. Powinniśmy dać też pewien czas takim osobom na jej wypełnienie. Możemy np. po tygodniu sprawdzić nadesłane odpowiedzi, gdyż 7 dni będzie wystarczającym okresem. W badaniu możemy zapytać się o różne kwestie. Do najpopularniejszych należy pytanie o ogłoszenie — czy było odpowiednie, zawierało wszystkie informacje, o długość procesu rekrutacyjnego, o rozmowę kwalifikacyjną, o ilość etapów rekrutacji czy o kontakt. W takim badaniu możemy zapytać się o te wszystkie kwestie, które możemy uprościć lub są dla nas zastanawiające.

Badanie takie zdecydowanie warto przeprowadzać, jeśli w naszej firmie rekrutujemy często i poszukujemy dużej ilości osób. Wprowadzanie zmian w procesie rekrutacyjnym oraz porównywanie tej sytuacji z wynikami kolejnych badań będzie dawało odpowiedź na pytanie, czy rzeczywiście poprawiliśmy najbardziej newralgiczne elementy naszej rekrutacji.

Czy warto brać w nim udział? (perspektywa osoby aplikującej)

Candidate Experience to jest również perspektywa kandydata do pracy. Jeśli otrzymamy takiego e-maila po przeprowadzonej rekrutacji i jeśli mamy czas możemy podzielić się opinią z daną firmą. Nasze zdanie w takiej sytuacji jest ważne i pomaga innym osobom. Dzięki temu możemy np. w przyszłości samodzielnie liczyć na prostszy proces rekrutacyjny i wystartować w nim ponownie. Nie osiągając żadnych natychmiastowych korzyści, możemy też poznać perspektywę firmy rekrutującej pracowników i dowiedzieć się, na co zwracają oni uwagę. Taka wiedza może być dla nas przydatna w przyszłości podczas innych procesów rekrutacyjnych. Choć Candidate Experience nie daje żadnych wymiernych korzyści, warto brać w nim udział, jeśli przeprowadza je mała lub średnia firma, nierekrutująca “masowo”. Dzięki temu, możemy zapaść mimowolnie w pamięci rekrutera, co może być przydatne w przyszłości.

PODZIEL SIĘ
Następny artykułJak zarobić 1000 zł?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here