Kwiaciarnia czyli biznes dla wrażliwych

Na świecie istnieje wiele różnych biznesów, które niezależnie od strefy czasowej, klimatu, sytuacji gospodarczej, demografii czy koniunktury będą miały się dobrze. Jednym z takich interesów jest niewątpliwie kwiaciarnia. Kwiaciarnia to dość popularny sposób na zarobek, jednak wciąż opłacalny. To jak kwiaciarnia może zarabiać opiszę w tym artykule.

Kwiaciarnia a rynek kwiatów

Jak już wspomniałem kwiaciarnia nie jest biznesem innowacyjnym, jednak brak innowacyjności nie musi być problemem, gdyż dobre kwiaciarnie bez problemu potrafią być opłacalne nawet mimo dużej konkurencji na rynku.

Ilość kwiaciarni w Polsce dość ciężko oszacować. Na potrzeby analizy można wyszukać ilość firm, które posiadają taki sam numer PKD czyli 47.76.Z. Przedsiębiorstw posiadających taką klasyfikacje jest około 23 000. Są to dane wyciągnięte z bazy GUS.

Jeśli chodzi o ilość kwiaciarni w Polsce, to nie jest ona aż tak istotna. Znacznie istotniejsza jest tutaj kwestia ilości kwiaciarni w mikrootoczeniu. Z całą pewnością można powiedzieć, że istnieją miejsca, gdzie brakuje biznesów typu kwiaciarnia. Oczywiście, im więcej tego typu działalności w okolicy tym większa konkurencja i tym gorzej dla przedsiębiorcy. Tak więc dla sklepu z kwiatami podobnie jak dla wielu tego typu biznesów, liczy się przede wszystkim lokalny rynek.

Oprócz analizy rynku pobliskiej konkurencji, nowy przedsiębiorca powinien dostosowywać i optymalizować swoje ceny względem konkurencji. Aby robić to szybko i elastycznie musi dobrze znać ceny hurtowe kwiatów, które kupuje. Do tego przydadzą mu się statystyki Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (System Rolniczej Informacji Rynkowej). Informacje te nie są wyjątkowo przydatne, ale dobrze naświetlają ceny jakie właściciel kwiaciarni będzie musiał płacić w trakcie prowadzenia swojej działalności.

Kwiaciarnia to również doskonałe miejsce na sprzedaż tulipanów
Kwiaciarnia to również doskonałe miejsce na sprzedaż tulipanów

Zanim zaczniesz

Wybór lokalizacji i lokalu

Jak już wspomniałem praktycznie najważniejszą rzeczą w tym biznesie jest wybór lokalizacji i rodzaju lokalu, w  którym chcemy sprzedawać nasze kwiaty.

Pierwszą opcją może być wybudowanie własnej kwiaciarni. Jest to pomysł dość  drogi w realizacji. Oczywiście, jego koszt zależy od pomysłu przedsiębiorcy. Koszt może się wahać od 100 000 zł do nawet 500 000 zł. Oczywiście dla początkującego gracza na tym rynku, rozwiązanie to bym zdecydowanie odradzał.

Drugim pomysłem może być wybudowanie małego pawiloniku lub kiosku czy budki, w której można sprzedawać kwiaty. Pomysł dość ciekawy, z pewnością tańszy w realizacji jednak również stosunkowo drogi oraz skomplikowany. Jeśli chcielibyśmy go zastosować potrzebne będą pozwolenia np. budowlane oraz specjalne ogrzewanie takiego budynku (kwiaty musza być w ciepłym pomieszczeniu). Pomysł ten w realizacji może kosztować od 20 000 zł wzwyż.

Trzecim i moim zdaniem zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest wynajęcie możliwie małego pawilonu lub pomieszczenia sklepowego, które moglibyśmy dostosować pod specyfikę naszego biznesu.  Koszt ten może wynieść w okolicach 5 000 zł za przystosowanie lokalu (założenie, że lokal nie będzie) do charakteru działalności jaką chcemy prowadzić . Oczywiście lokal ten będzie trzeba podnajmować a to dodatkowy koszt. Zależy on zazwyczaj od miejscowości w której chcemy otworzyć nasz biznes ale średnio należy liczyć około 3 000 zł miesięcznie.

Jeśli zdecydujemy się który z tych trzech wariantów jest dla nas najbardziej odpowiedni, należy zacząć rozglądać się za lokalizacją. To chyba najważniejszy punkt tego biznesplanu. Od tego gdzie zainwestujemy tak będą się przedstawiały nasze zyski.  Najlepszymi miejscami do kwiaciarni są okolice :

  • Centrów handlowych
  • Kin i teatrów
  • Dużych skupisk ludzkich (np. osiedli)
  • Cmentarzy
  • Dworców
  • Lotnisk

Są to przykładowe lokalizacje gdzie można zainwestować w kwiaciarnie. Trzeba jednak pamiętać, że nie są to jedyne tego typu miejsca. Czasem lepiej otworzyć kwiaciarnie w mniej popularnym miejscu tak by móc wypełnić niszę i cieszyć się większym zyskiem niż w przypadku lepszych teoretycznie lokalizacji.

Kwiaciarnia to biznes nie dla każdego?

Idealny właściciel kwiaciarni powinien:

  • Znać się bardzo dobrze na kwiatach
  • Być typem porannego ptaszka (patrz „Kwiaciarnia jak to działa?”)
  • Posiadać duszę artystyczną
  • Być pracowity i cierpliwy
  • Nie oczekiwać wysokich zysków i czerpać przyjemność z tej pracy, czyli po prostu lubić kwiaty.

Nie każdy może prowadzić kwiaciarnie. Najlepszą osobą będzie sympatyk kwiatów, który jest dość cierpliwy oraz pracowity. Kwiaciarnia to nie Facebook więc nie ma co oczekiwać na wielkie zyski. Aby produkty się dobrze sprzedawały musi mieć umiejętności manualno- artystyczne. W końcu nie tylko same kwiatki się liczą ale również ich ułożenie. Do tych wszystkich cech należy dodać poranne wstawanie w celu zakupu kwiatów na giełdzie.

W kwiaciarni można również sprzedawać takie wiązanki
W kwiaciarni można również sprzedawać takie wiązanki

Kwiaciarnia jak to działa

Kwiaciarnia to nie tylko biznes ale w pewnym sensie styl życia. Właściciel kwiaciarni musi wstawać rano. Czemu?

Dlatego, że to właśnie o świcie można kupić świeże kwiaty w hurtowniach.  Trzeba kwiaty te w pewien sposób przetransportować dlatego nierzadko potrzebny będzie samochód.

Godziny otwarcia kwiaciarni to zazwyczaj 8.00-20.00 oczywiście każda kwiaciarnia może mieć swój typ klienta. Poranne kwiaciarnie czyli takie które otwierają się około 7.00 mogą „polować” na klienta, który właśnie śpieszy się do pracy. Są to kwiaciarnie  zlokalizowane zazwyczaj w okolicach dworców i przystanków autobusowych. Inne kwiaciarnie czekają na ludzi, którzy idą na przykładowo imprezę imieninową wieczorem i to właśnie w tym momencie kupują kwiaty.

Jak zacząć?

Jeśli mamy małą powierzchnię (a tak zazwyczaj będzie), najlepiej zainwestować w niewielki asortyment. Róże to podstawa. Zazwyczaj o długości 40 i 60 centymetrów. Oprócz róż warto kupić lilie i margerytki, tulipany oraz kwiaty sezonowe.

Jeśli chodzi o kwiaty doniczkowe to idealnymi będą te, które nie wymagają specjalnej pielęgnacji czyli: paprotki, bluszcze i Guzmanie.

W przypadku większych lokali warto zastanowić się o możliwości sprzedaży doniczek, ziemi, różnego rodzaju akcesoriów do pielęgnacji roślin, upominków czy wazonów.

Kwiaciarnia- przychody

Marże

Marże w przypadku kwiaciarni są bardzo wysokie. Mogą sięgać 150% w przypadku kwiatów ciętych i 200% w przypadku kwiatków doniczkowych jednak należy pamiętać, że rośliny często opadają i należy je wyrzucić tak więc wysokie marże nie do końca mają odzwierciedlenie w zyskach.

Przychody zależne od czasu

Jako właścicieli kwiaciarni nasze obroty będą zależały od okazji do których owe kwiaty pasują. Przychodu będą zależeć również od rodzaju świąt w stosunku do naszej lokalizacji. Przykładowo jeśli posiadam kwiaciarnię przy cmentarzu, najlepszym dniem dla nas będzie Wszystkich Świętych, jeśli jednak posiadamy kwiaciarnie przy szkole będzie to niewątpliwie dzień nauczyciela oraz zakończenie roku szkolnego.

Oto zestaw przykładowych świąt :

  • Styczeń – Dzień Babci i dziadka
  • Luty – Walentynki
  • Marzec – Dzień Kobiet
  • Marzec/ Kwiecień – Wielkanoc
  • Maj-październik – śluby
  • Maj – Dzień Matki
  • Czerwiec – zakończenie roku
  • Październik – Dzień Nauczyciela
  • Listopad – Święto Zmarłych
  • Grudzień – Święta Bożego Narodzenia oraz Sylwester
  • Niezliczone urodziny, imieniny, rocznice itp.

Kwiaciarnia – koszty

Do kosztów z pewnością należy wynajęcie lokalu (około 3 000 zł miesięcznie), dostosowanie go do biznesu (5 000 zł), wynajęcie lub kupno samochodu, zakup kwiatów z hurtowni, zakup kasy fiskalnej (1 200 zł) oraz zakup dodatków, które będziemy mogli sprzedawać zgodnie z naszym biznesplanem.

Podsumowanie

Biznes ten jest ewidentnie dla osób kochających kwiaty. Nie ma się co oszukiwać, że nie musi być opłacalny. Kwiaty dość szybko więdną więc potrzeba wyszukać lokalizację w okolicach ruchliwego miejsca tak by dostarczyć dobry obrót kwiaciarni. Dużym plusem jest fakt, że koszty wejścia na rynek kwiatów nie są wysokie gdyż do założenia kwiaciarni wystarczy kilkanaście tysięcy złotych. Jej sukces zależy w głównej mierze od lokalizacji oraz właściciela, który powinien mieć nie tylko zmysł artystyczny ale również być bardzo pracowity.

5 thoughts on “Kwiaciarnia czyli biznes dla wrażliwych

  • Czerwiec 8, 2015 at 12:35 pm
    Permalink

    Ja słyszałem, że kwiaciarnia się opłaca tylko przy cmentarzach i tego bym się trzymał!

    Reply
  • Sierpień 28, 2016 at 3:22 pm
    Permalink

    W tekście mają Państwo na myśli liczbę kwiaciarni, nie ich ilość. Pozdrawiam.

    Reply
  • Październik 26, 2016 at 7:46 am
    Permalink

    Marża nie może być wyższa jak 100%. To powyżej 100% marży nazywa się „narzut”.

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *