Biznes na wypożyczalni sprzętu narciarskiego

Nie od dziś wiadomo, że białe szaleństwo, w Polsce z roku na rok zdobywa coraz więcej fanów. Lwia część z nich to ludzie nie związani ze sportem. Osoby te jazdę na nartach czy desce utożsamiają z dobrą zabawą oraz możliwością odreagowania od stresującej pracy czy szkoły. Zwiększony popyt na usługi związane z zabawą na śniegu powodują, że powstaje wiele nowych tras narciarskich oraz stoków. Jednak na tym trendzie nie zarobią jedynie osoby związane z wyciągami narciarskimi ale również, a może przede wszystkim, biznesy związane z  szeroko rozumianą obsługą sprzętu. W dzisiejszym artykule opiszę biznes powiązany ze sprzętem zimowym czyli wypożyczalnie sprzętu narciarskiego. Postaram się odpowiedzieć na takie pytania jak: ile kosztuje założenie takiej wypożyczalni? Jak długi jest sezon? Czy taki biznes się opłaca? 

Rynek wypożyczalni sprzętu narciarskiego

Rynek białego szaleństwa przeżywa swój rozkwit. Z roku na rok w Polsce powstaje coraz więcej kilometrów tras narciarskich. Choć wciąż jesteśmy w tyle w stosunku do krajów zachodnich jak Włochy czy Francja to jednak należy zdać sobie sprawę, że kraje te powoli doganiamy zarówno pod względem długości stoków jak i jakości tras.
Fakt, że w naszym kraju powstają nowe stoki świadczy o ogromnych możliwościach jakie stoją przed przedsiębiorcami. Wypożyczalnia sprzętu narciarskiego to biznes ewidentnie punktowy. Jeśli otworzymy go przy nowo powstałym stokiem jest spora szansa na sukces.

Klienci

Klienci wypożyczalni sprzętu narciarskiego można podzielić na kilka rodzajów:

  • Pierwszy rodzaj klienta to taki, któremu zwyczajnie nie opłaca się wydawać ogromnej ilości pieniędzy na sprzęt narciarski. Osoby takie najczęściej przyjeżdżają w góry na kilka dni i ze względu na finanse opłaca im się wypożyczyć sprzęt.
  • Drugi rodzaj klientów to Ci których nawet stać na sprzęt ale z powodu odległości od stoków narciarskich oraz braku transportu, dla własnej wygody preferują wypożyczanie sprzętu.
  • Trzeci rodzaj klientów to dzieci. Rodzice często wypożyczają sprzęt dla swoich pociech. Jest to spowodowane tym, że dzieci rosną a sprzęt, który pasował rok temu, w tym roku już tak pasować nie musi.
  • Czwartą grupą wypożyczającą sprzęt narciarski są obcokrajowcy. Grupa ta, często przylatuje do Polski samolotami i zwyczajnie nie chcą się męczyć z całym sprzętem narciarskim w trakcie podróży.
  • W piątej grupie są osoby, które wypożyczają sprzęt spontanicznie. Przykładowo ojciec, który przyszedł obejrzeć postępy w nauce jazdy swojego dziecka nagle zapragnie sam przejechać się po stoku.

To chyba główne grupy klientów wypożyczalni narciarskich. Jak widać potencjalni klienci są, jednak wszystko zależy od punktu w jakim mamy zamiar otworzyć wypożyczalnie sprzętu narciarskiego.

Gdzie otworzyć punkt

Naturalnie, najlepszym miejscem na stworzenie wypożyczalni sprzętu narciarskiego jest parking przy stoku lub lokal w pobliżu wyciągu. Miejsca te z pewnością zagwarantują nam duży obrót. Wypożyczalnie sprzętu poza najbliższą okolicą stoku nie wchodzi w grę. Lokal taki musiałby kusić o wiele niższymi cenami co może okazać się bardzo nierentowne.
Jednak w przypadku otwierania punktu w pobliżu lub na terenie stoku należy skonsultować to z właścicielem terenu. Może okazać się, że właściciel stoku sam zakłada wypożyczalnie sprzętu i nie zgodzi się na konkurencje w granicach jego terenu. Oczywiście są również tacy właściciele, którzy chętnie wynajmują lokale pod taką działalność. Bez wątpliwości jeśli otwieramy biznes tego typu , będzie to najkorzystniejsze wyjście. Jednak w przypadku wynajmu musimy się liczyć z wyższymi kosztami. Z drugiej strony, wynajem powierzchni przy wyciągu zapewni nam pewne zainteresowanie.

Sezon

To największa zmora właścicieli stoków oraz właścicieli wypożyczalni sprzętu narciarskiego. W najlepsze lata trwa 4 miesiące w najgorsze 2 miesiące. Seria słabych sezonów zdecydowanie wydłuża okres zwrotu z inwestycji właścicieli wypożyczalni. Warto, aby przy wyborze miejsca zbadać czy stok przy, którym chcemy otworzyć wypożyczalnie jest sztucznie naśnieżany. Sztuczne naśnieżnie zapewni nam klientów nawet w dni, w których śniegu nie ma i w sposób oczywisty przedłuży nam sezon.
Jednak długość sezonu nie zawsze jest najważniejsza, gdyż najbardziej istotne jest to aby śnieg był w momentach, w których ludzie mają wolne i są spragnieni „białego szaleństwa” czyli w czasie świąt Bożego Narodzenia, Sylwestra oraz ferii. Śnieg w pod koniec marca przyciągnie znacznie mniej klientów niż śnieg pod koniec grudnia.

Koszty

Największym kosztem wypożyczalni jest zakup sprzętu. Ciężko estymować ile taki sprzęt może kosztować. Zdecydowanie poleca się zakup sprzętu używanego. Szczególnie opłacalne okazują się wypożyczalnie alpejskie. W wypożyczalniach tych sprzęt wymieniany jest co sezon. Dzięki wysokiej jakości tras, nie jest wyeksploatowany a jego cena jest często dwa razy niższa niż tego dostępnego na krajowym rynku. Dodatkowo, wypożyczalnie tego typu posiadają jedynie markowy ekwipunek przez co czas eksploatacji może się wydłużyć nawet o połowę. Średnia wartość jednego kompletu narciarskiego waha się w granicach 1000zł-2500zł. Do otworzenia wypożyczalni należy mieć co najmniej 30 kompletów dla dorosłych i 30 kompletów dla dzieci. Dodatkowym atutem może być wypożyczalnia desek snowboardowych.
Wynajem nart, kijków, butów, kasków i desek to nie jedyny zarobek wypożyczalni. Świetnym sposobem na zarobienie dodatkowych pieniędzy jest usługa smarowania nart oraz zatrudnienie instruktora jazdy.
W przypadku tego ostatniego należy zwrócić uwagę czy osoba, którą chcemy zatrudnić na stanowisku instruktora ma odpowiednie uprawnienia. Jeśli chodzi o smarowanie nart tutaj sprawa jest prostsza gdyż do tego typu czynności nie potrzeba zatrudniać człowieka z uprawnieniami. Jedyny koszt (oprócz kosztów pracownika) to koszt smarów. Koszt jednej tubki waha się w granicach 50 zł.
Na tej podstawie można oszacować ogólne koszty przedsiębiorstwa:

Wydatki jednorazowe
Opis Cena za sztukę Ilość sztuk Koszt
Zestaw narciarski dzieci 800,00 zł 30 24 000,00 zł
Zestaw narciarski dorośli 1 200,00 zł 30 36 000,00 zł
Zestaw snowboardowy 1 100,00 zł 15 16 500,00 zł
Suma zakupu sprzętu 76 500,00 zł
Wydatki dodatkowe
Zakup mebli 6 000,00 zł
Wydatki cykliczne
Wynajem lokalu (12 miesięcy) 1 000,00 zł
Opłacenie pracownika 2 000,00 zł
Kosztu materiałów 300,00 zł
Suma kosztów cyklicznych 3 300,00 zł
Wszystkie koszty 85 800,00 zł

Z pewnością będziemy potrzebowali pracownika w celu obsługi dużego ruchu, który zapewne będziemy chcieli uzyskać. Dodatkowym kosztem jest koszt wynajęcia lokalu, który w zależności od umowy z właścicielem będziemy mogli wynająć na sezon lub na cały rok( większość właścicieli nie będzie chciała nam udostępniać lokalu tylko na 4 miesiące zimowe). Oczywiście po sezonie musimy zrobić przegląd wszystkich sprzętów co również wiąże się z wydatkiem pieniędzy.

Przychody

Przychody obliczymy według założenia, że sezon jest dobry i stok jest otwarty co najmniej 3,5 miesiąca. Średnia cena dowolnego zestawu oscyluje w granicach 35zł za dobę a procentowe użytkowanie sprzętu w konkretnych miesiącach prezentuje się tak:

Procent wynajętych zestawów narciarskich w konkretnych miesiącach
Procent wynajętych zestawów narciarskich w konkretnych miesiącach

Przy powyżej postawionych założeniach dotyczących zarówno średniej ceny jak i obłożenia naszego „towaru” można dojść do poniższych wyliczeń dotyczących prognozowanych przychodów wypożyczalni sprzętu narciarskiego:

Grudzień Styczeń Luty Marzec              (I połowa) Suma
Zarobki w poszczególnych miesiącach 15 750,00 zł 28 481,25 zł 11 025,00 zł 3 937,50 zł 59 193,75 zł

Jak widać biznes na wypożyczalni sprzętu narciarskiego może być dość rentowny jednak pamiętać trzeba, że najistotniejszym elementem tego przedsięwzięcia jest punkt, w którym zamierzamy otworzyć ten biznes. Istotne są również warunki atmosferyczne. Jeśli będziemy mieć pecha i zima będzie ciepła może się okazać, że poniesiemy ogromne koszty.

One thought on “Biznes na wypożyczalni sprzętu narciarskiego

  • Styczeń 17, 2014 at 11:23 am
    Permalink

    wiem, że grupę klientów stanowią też osoby, które przed wydaniem dużej kwoty na nowy sprzęt chcą wypróbować dostępne na rynku modele. dla takich klientów warto przewidzieć co sezon najnowsze markowe narty, często z wyższej półki cenowej.

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *