Firma szkoleniowa pomysł na biznes

Żyjemy w czasach gdzie ciągłe podnoszenie kwalifikacji jest niezbędne zarówno do rozwoju  osobistego jak i zawodowego. Duże zapotrzebowanie na podnoszenie kwalifikacji często wynika z tego, że szkoły i uczelnie wyższe nie znają potrzeb rynku pracy i wypuszczają swoich absolwentów bez umiejętności, które są niezbędne do znalezienia odpowiedniego stanowiska. Dodatkowo, moda nabywania umiejętności kursami jest niezwykle popularna wśród osób starszych, którzy ze względu na dużą ilość czasu wolnego chętnie uczą się nowych rzeczy.  Ogromny popyt na szkolenia przekłada się na coraz większą ilość firm szkoleniowych, które starają się zapełnić wciąż jeszcze dziurawy rynek.  W dzisiejszym artykule opiszemy czym jest firma szkoleniowa i jak na niej zarabiać.

Nasza firma szkoleniowa czyli czego będziemy uczyć?

To chyba najważniejsze pytanie. Możliwości takich firm są praktycznie nieograniczone od kursów makijażu po obsługę specjalistycznych narzędzi internetowych. Dla ułatwienia przyjmijmy, że prowadzimy kursy z obsługi pakietu biurowego MS Office. Jeśli myślisz o założeniu takiego biznesu powinieneś zastanowić się w jakiej dziedzinie czujesz się najlepiej i właśnie, z jej zakresu szkolić.

Dlaczego MS Office?

Jest to jeden z najpopularniejszych pakietów biurowych na świecie. Zapewne cena z takiego szkolenia nie będzie wysoka, jednak z całą pewnością ilość zainteresowanych nauką, tak popularnych programów będzie duża.

Firma szkoleniowa w małym, średnim czy dużym mieście?

Ocena/Wielkość Miasto małe Miasto średnie Miasto duże
Plusy Brak konkurencji Mała konkurencja, możliwość podziału rynku Dużo ludzi w tym duży udział potencjalnych klientów
Minusy Mała ilość ludzi w okolicy, mały współczynnik klientów Mała ilość osób choć większy współczynnik potencjalnych klientów Ogromna konkurencja

 

Ciężko powiedzieć. W miastach małych,  z pewnością nie ma konkurencji co sprawia, że można stworzyć lokalny monopol. Podobna sytuacja jest w przypadku średnich miejscowości. Firma szkoleniowa w dużym mieście to z pewnością walka o przetrwanie. Duża ilość firm szkoleniowych dość mocno zwiększa prawdopodobieństwo niepowodzenia.

Oczywiście, w przypadku dużych miast mamy zdecydowanie większą ilość potencjalnych klientów. Potwierdza to fakt, że w dużych miastach mieszka nie tylko więcej ludzi ale i większy odsetek potencjalnych zainteresowanych naszymi szkoleniami. To właśnie w takich miejscach mają swoje oddziały firmy „biurowe”, które chętnie wysyłają swoich pracowników na szkolenia.

Odsetek klientów jest mocno związany z rodzajem szkoleń. W przypadku szkoleń z obsługi maszyn rolniczych, większym powodzeniem cieszyłby się w okolicach wiejskich. Tak więc gdyby firma szkoleniowa MS Office to był biznes, który miałbym teraz otwierać, z pewnością otworzył bym ją w dużym mieście takim jak Warszawa czy Kraków.

Firma szkoleniowa – jak ją założyć?

To bardzo proste. Do założenia firmy szkoleniowej tak naprawdę nie potrzebujemy niczego! Należy pamiętać, że największe koszty związane z zakupem i utrzymaniem komputerów oraz oprogramowania, można bez problemu wydzielić.  Jak to zrobić?

Wystarczy wynająć salę z komputerami i oprogramowaniem jakie jest nam potrzebne (w tym przypadku MS Office). W ten sposób pozbywamy się dużych kosztów związanych z utrzymaniem sal i sprzętu. Pieniądze, które zaoszczędzimy możemy przeznaczyć na lepszą promocję lub współpracę z lepszymi trenerami.

Marketing szkoleń

Istnieją dwie najpopularniejsze metody dotarcia do klienta w przypadku usług firmy szkoleniowej. Pierwszym sposobem jest dotarcie poprzez polecenie. Jest to stary i sprawdzony sposób na zwiększenie ilości lojalnych klientów. Problemem jest to, że nowa firma szkoleniowa nie ma szans rozwinąć swojej listy klientów poprzez polecenia, gdyż zazwyczaj ilość osób, które uczestniczyły na szkoleniach tej firmy jest mała. Tak więc nie ma kto tą firmę polecać. Drugim sposobem jest promocja w Internecie. To zdecydowanie najlepszy sposób promocji szczególne dla nowych graczy na rynku. Oczywiście obie te metody działają najlepsze przy ich połączeniu. Nowa firma szkoleniowa powinna bardzo mocno reklamować się w Internecie za pomocą takich narzędzi jak AdWords, RTB, AdKontekst oraz dbać o jakość usług tak by coraz większa ilość klientów mogła polecić tę firmę swoim znajomym.

Sposób działania

Na samym początku działalności bardzo dobrym podejściem jest inwestycja w serwisy zakupów grupowych. Są to serwisy, na których możemy sprzedawać swoje usługi bez marży. Tanie oferta przyciągnie zapewne ogromną rzeszę klientów.

Dobrym pomysłem jest również prowadzenie kampanii internetowej w takich mediach jak RTB i AdWords. Przez to zwiększymy świadomość marki i szansę na zwiększenie liczby zapisów.

Plakaty i ulotki mają dokładnie taki sam cel jak promocja w Internecie. Niski koszt takiej promocji oraz miejsce gdzie będziemy je rozdawać (możemy rozdawać nasze ulotki w okolicach biurowców) sprawia, że to wciąż dobry sposób na pozyskanie klientów.

Firma szkoleniowa koszty

Firma szkoleniowa może być  całkiem opłacalną inwestycją. Dość niskie koszty wejścia na ten rynek sprawiają, że zwrot z każdej złotówki zainwestowanej na ten projekt może być naprawdę sporych rozmiarów.

Głównym kosztem tego typu działalności może być małe biuro lub sekretariat, w którym uczestnicy potencjalnych szkoleń mogliby się zapisywać. Posiadanie takiego biura jest oczywiście dobrowolne. Niektóre firmy szkoleniowe nie posiadają takich biur, jednak ja rekomenduje zainwestowanie w takie miejsce. Posiadanie biura to często czynnik pokazujący pewien prestiż przedsiębiorstwa. Za wynajem takiego pomieszczenia w centrum większego miasta możemy zapłacić około 3 tys zł miesięcznie .  W tym momencie rynek nieruchomości jest tak obfity, że jesteśmy w stanie znaleźć biuro idealnie przystosowane do tego typu działalności.

W przypadku trenerów,  można ich umawiać na zasadzie zlecenia, tak więc nie będą oni potrzebować biurka. Główna cześć kosztów powinna przenieść się na stronę wynajem sal, trenerów i promocji w Internecie. To właśnie  Internet, powinien być głównym źródłem przychodów. Można spokojnie założyć, że największą popularnością będą się cieszyć zapisy w sieci, gdyż większość ludzi właśnie w ten sposób będzie pozyskiwać informacje na temat naszych szkoleń. Moim zdaniem  właśnie na Internet powinniśmy wydać większość pieniędzy.

Jako, że nasza firma szkoleniowa będzie robiła kursy „okazjonalnie”,  słuszna będzie estymacja kosztu za jeden konkretny kurs plus koszt utrzymania biura.

Koszty utrzymania biura
Najem 3 000,00 zł
Pracownik biurowy 2 500,00 zł
Sprzęt biurowy (raty) 1 000,00 zł
Koszty czystości 300,00 zł
Suma 6 800,00 zł
Koszty szkolenia
Sala 1 000,00 zł
Trener 1 500,00 zł
Catering 300,00 zł
Dyplomy 100,00 zł
Suma 2 900,00 zł
Koszty marketingowe
Strona WWW 5 000,00 zł
AdWords/ RTB/ Social Media 6 000,00 zł
Plakaty, naklejki 500,00 zł

 

Firma szkoleniowa- przychody

Przychody takiej firmy jak nasza, będą się opierać o ilość szkoleń. Szczęśliwie, większość kosztów jakie poniesiemy, również związane są z ilością szkoleń. To bardzo wygodna sytuacja. Gdyż mamy pewność, że nie ma ryzyka wydawania dużej ilości pieniędzy w momencie braku zainteresowania naszymi usługami.

Cennik

Na samym początku powinniśmy walczyć z konkurencją ceną  i elastycznymi terminami. To jedyna opcja by zaistnieć na rynku. Z czasem możemy pozwolić sobie na zwiększenie ceny oraz rozwój oferty jaką proponujemy klientom. Zgodnie z założeniami na początku chcieliśmy prowadzić szkolenia z MS Office w skład którego wchodzą programy takie jak:

  • MS Word – program przeznaczony do edycjk tekstu
  • MS Excel- arkusz kalkulacyjny
  • MS Access – program do tworzenia baz danych
  • MS PowerPoint – program do tworzenia prezentacji

Oczywiście prawdopodobnie największą popularnością cieszyć się będą pierwsze dwie pozycje gdyż są najbardziej używane przez użytkowników. Każdy z kursów możemy podzielić na dwie a nawet na trzy kategorie tak więc osoba, która była na kursie podstawowym może zapisać się później zapisać na kurs średnio zaawansowany tak by następnie pójść na kurs zaawansowany.

Poniżej przedstawiam proponowany cennik dla usług z zakresu szkoleń pakietu MS Office:

Kurs Poziom Cena Poziom opłacalności
MS Word Podstawowy 250,00 zł 12 osób
Zaawansowany 350,00 zł 9 osób
MS Excel Podstawowy 250,00 zł 12 osób
Średnio- zaawansowany 350,00 zł 9 osób
Zaawansowany 400,00 zł 8 osób
Finansowy 450,00 zł 9 osób
VBA 500,00 zł 6 osób
MS Access Podstawowy 200,00 zł 15 osób
Zaawansowany 400,00 zł 8 osób
MS Power Point Podstawowy 150,00 zł 20 osób
Zaawansowany 250,00 zł 12 osób

 

Przy założeniu, że koszt każdej imprezy wyniesie nas około 2900 zł, poziom opłacalności takiego kursy wahać się może od 6 osób w przypadku VBA do nawet 20 osób w przypadku MS PowerPiont. Na pierwszy rzut oka widać, że najbardziej się nam opłaca prowadzić bardziej zaawansowane szkolenia. W takim kierunku idą największe firmy szkoleniowe na rynku. Im bardziej specjalistyczne szkolenie tym mniejsza konkurencja i większy koszt od osoby. Z drugiej jednak strony tym mniejsze zainteresowanie ze strony klientów.  W przypadku szkoleń podstawowych można pominąć koszt trenera gdyż znaczenie bardziej opłacalne jest prowadzenie szkoleń samemu. W ten sposób próg opłacalności będzie o wiele niższy.

Podsumowanie

Firma szkoleniowa to dobry pomysł na biznes. Firm tego typu wciąż jest mało. Jednak pamiętać należy, że firmy szkolące jedynie z zakresu popularnych programów biurowych są skazane na bardzo niskie marże. Właśnie dlatego wiele firm decyduje się rozwijać w kierunku szkoleń bardziej niszowych np. techniki sprzedaży i manipulacji, reklamy w Internecie, administrowanie bazami danych. Przychody z niszowych szkoleń są o wiele większe niż te z tych popularnych. Większość przedsiębiorstw nie rezygnuje jednak ze szkoleń z klasycznych programów biurowych. Dlaczego?

Ponieważ takie szkolenia to doskonała okazja do promocji swojej firmy przy relatywnie niskim koszcie. Oczywiście wszystko pod warunkiem wysokiej jakości usług.

 

 

 

One thought on “Firma szkoleniowa pomysł na biznes

  • Lipiec 16, 2015 at 9:20 am
    Permalink

    Małe miasta mają jeszcze jedną dużą wadę.
    Społeczeństwo musi chcieć się rozwijać, aby chodzić na jakiekolwiek szkolenia. W każdym mieście jest takich ludzi jakiś odsetek. Problem małych miast jest taki, że ten odsetek ucieka do większych miast z wielu powodów. A zostają w większości dość pazerni ludzie, którzy uważają że już dość wiedzą i nie potrzebują więcej. A tymbardziej odpłatnie.
    Ja osobiście polecam przykleić (jeśli nie zaangażować) w prace organizacji pozarządowych. Takie szkolenia można robić przecież z różnych grantów tak, aby odbiorca końcowy płacił symboliczne pieniądze.

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *