Firma sprzątająca pomysł na biznes

Firm sprzątających jest już stosunkowo dużo, jednak ich ilość ciągle rośnie. Powodem tego może być ogromny popyt na tego typu usługi szczególnie ze strony przedsiębiorstw oraz różnego rodzaju instytucji państwowych. Często zdecydowanie lepiej outsourcingować sprzątanie ( nie przejmując się o pensje sprzątaczek, o ich nadzór oraz o materiały przeznaczone do sprzątania) niż zatrudniać sprzątaczkę na etat. Innym powodem może być moda, zdobywająca coraz większe uznanie szczególnie w większych miastach, dotycząca sprzątania mieszkań ludzi, którzy z powodu braku chęci, czasu lub możliwości nie mogą posprzątać swojego mieszkania. W dzisiejszym artykule postaram się opisać biznes dotyczący firmy sprzątającej.

Opis działalności

Firma sprzątająca, to stabilny biznes w rozumieniu zmian koniunkturalnych oraz postępu technologicznego. Popyt na takie usługi zgłaszają wszystkie przedsiębiorstwa, niezależnie od rodzaju działalności. Firma sprzątająca, to pojęcie bardzo ogólne. Tak naprawdę możemy podzielić takie podmioty ze względu na ilość pracowników oraz rodzaj docelowych klientów. Podział może przedstawiać się następująco:
• Małe firmy sprzątające
• Średnie i duże firmy sprzątające

Małe firmy sprzątające

To zazwyczaj firmy jednoosobowe lub małe spółki zatrudniające kilka osób. Ich głównym rynkiem są pojedyncze, jednorazowe zamówienia. Właścicielami takich spółek są w większości doświadczeni sprzątacze, którzy posiadają już swoją renomę. Klienci polecają ich usługi, przez co nie muszą wydawać wiele pieniędzy na reklamę. Dzięki małej ilości pracowników skupiają się na małych powierzchniach takich jak mieszkania, małe biura czy magazyny. Ten rodzaj usług nie jest bardzo kapitałochłonny. Małe podmioty nie wymagają inwestycji w drogi i specjalistyczny sprzęt, przez co bariery wejścia na rynek są małe, a o sukcesie danych firm często decyduje renoma.

Duże i średnie firmy sprzątające

Są to firmy skupione na cyklicznych zamówieniach. Przedsiębiorstwa te zazwyczaj nie specjalizują się w sprzątaniu mieszkań. Zdecydowanie chętniej będą sprzątać duże hale, supermarkety i biurowce. Zazwyczaj zatrudniają od kilkunastu osób pracujących w różnych miejscach. Koszty takiej działalności są nieporównywalnie większe od kosztów małych firm tego segmentu.Spowodowane jest to faktem, że ten rodzaj działalności wiąże się z ogromnymi kosztami. Koszty te są związane z zakupem lub wynajmem profesjonalnego sprzętu, stworzenia biura handlowego, zatrudnieniem dużej ilości pracowników w tym handlowców, którzy są odpowiedzialni za podpisywanie umów oraz reklamę spółki.

Zalety i wady outsourcingu usług sprzątających

Rynek usług związanych ze sprzątaniem jest z roku na rok coraz większy. Świadczy o tym przekonanie firm do zlecania tych usług firmom zewnętrznym. Z perspektywy zleceniodawcy jest to przede wszystkim oszczędność czasu, pieniędzy i fatygi. Współpraca z firmą outsourcingową zapewnia wyższą jakość usług. Dodatkowym plusem współpracy z taką firmą jest to, że zleceniodawca może zająć się przedmiotem swojej działalności powierzając czystość swojego biura podmiotom posiadających najlepsze „know-how”. Praktycznie każda firma sprzątająca podpisuje umowy z pracownikami, którzy są szkoleni z zakresu efektywności swojej pracy. W przypadku zlecenia sprzątania, zleceniodawca nie musi inwestować w sprzęt, który zapewnia zleceniobiorca.
Podsumowując, zleceniodawcy zyskują :
• Pieniądze- nie trzeba inwestować w drogi sprzęt, który zazwyczaj zapewnia firma sprzątająca
• Czas- na wszystkie sprawy dotyczące pracowników sprzątających
• Spokój- pozwalający skupić się na działalności spółki, a nie jej administrację.

Koszty

Pracownicy

Pracownicy, to chyba największy koszt takiego przedsiębiorstwa. Koszt ten jest związany z charakterem umów podpisywanych przez firmę sprzątającą. Przy dużej i średniej firmie, sprzątaczki z pewnością będą pracować systematycznie, na przykład codziennie lub kilka razy w tygodniu. Mniejsze firmy zazwyczaj skupiają się na zamówieniach jednorazowych. Zatrudnienie takich pracowników będzie odbywać się w charakterze umów o dzieło lub umów o zlecenie. Przy założeniu, że zatrudnimy młodą pełnoetatową sprzątaczkę, jej płaca będzie oscylowała w granicach płacy minimalnej. Warto zainwestować w sprzątaczki posiadające odpowiednie certyfikaty, które potwierdzają ich kompetencję. Jakość usług świadczonych przez licencjonowane sprzątaczki często jest o wiele wyższe niż w przypadku sprzątaczek bez doświadczenia. Płaca licencjonowanej sprzątaczki może być trochę wyższa, ale w teoretycznie taka osoba powinna pracować bardziej efektywnie, przez co zyskamy zadowolenie klientów oraz oszczędności w materiałach.
Istotną informacją dotyczącą tej branży, może być norma powierzchniowa przypadająca na jedną sprzątaczkę. Obecnie nie ma przepisów opisujących tą normę. Ostatnim przepisem dotyczącym norm powierzchniowych sprzątaczek było zarządzenie nr 18 Ministra Szkolnictwa Wyższego z dnia 7 września 1956 r. w sprawie ustalenia norm pracy personelu zatrudnionego przy sprzątaniu w szkołach wyższych. W zarządzeniu tym przyjęto, że jedna etatowa sprzątaczka powinna zagospodarować 350m2 powierzchni. Ważne jest, aby w umowach ze sprzątaczkami opisywać dokładnie zakres obowiązków, gdyż to właśnie on staje się często przyczyną nieporozumień na linii pracownik- pracodawca.
Oprócz sprzątaczek, dobrym pomysłem może okazać się zatrudnienie handlowca, który oprócz pensji podstawowej dostanie prowizje z zamówień. Tacy pracownicy często mają kluczową rolę w kształtowaniu się biznesu. Dzięki modelowi prowizyjnemu handlowcy będą mieć bodziec do działania, a właściciel firmy zyski z nowych klientów.

Sprzęt

W przypadku małych firm koszty sprzętu są dość niskie. Potrzebę będą mopy, odkurzacze, środki czystości, często specjalne ubranie robocze oraz inne drobne urządzenia związane z czyszczeniem. Ceny takich sprzętów to wydatek jednorazowy około 5 000 zł oraz wydatki cykliczne w granicach 400 zł miesięcznie. Naturalnie koszty cykliczne są bezpośrednio zależne od ilości zamówień na nasze usługi. W miarę większego popytu na sprzątanie, koszty będą rosnąć i odwrotnie.
W przypadku dużych i średnich przedsiębiorstw, koszty są o wiele większe. Oprócz wielokrotności kosztów jak u małych firm, dochodzą również automaty do mycia posadzek, których cena zaczyna się od 5 000 zł aż do kilkudziesięciu tysięcy za jeden. Koszty cykliczne akumulacji środków czystości, przegląd i ewentualna naprawa automatów może nas wynieść kilka tysięcy miesięcznie.

Automat do mycia podłóg
Przykładowy automat do mycia powierzchni

Prowadzenie biura

W przypadku większych firm, biuro będzie niezbędne. Koszty wynajęcia biura 100 metrowego może się wahać od 2 000 zł aż do 10 000 zł w zależności od lokalizacji. Na szczęście lokalizacja w przypadku firmy sprzątającej nie jest aż tak ważna. W końcu raczej żaden klient nie przychodzi do firmy sprzątającej tylko dlatego, że akurat przechodził i zainteresowała go to co sprzedajemy. Zamiast inwestować w biuro w centrum miasta można przeznaczyć wynająć biuro na obrzeżach a pieniądze w ten sposób oszczędzone, przeznaczyć na marketing oraz zatrudnienie handlowców w terenie. Oprócz kosztów wynajęcia, istnieją jeszcze koszty zakupu sprzętu komputerowego, umeblowania, dostępu do Internetu oraz telefonu. Koszty te wahają się od 10 000 przy bardzo niskiej jakości wyposażenia, aż do 30 000 zł przy nowych, modnych meblach i dobrych szybkich komputerach.
W przypadku małych firm sprzątających, zazwyczaj nie ma przymusu wynajmu biura. Większość takich firm ma biuro w domu właściciela, przez co redukuje się koszty do minimum.

Marketing

Większe firmy, mogą pozwolić sobie na zdecydowanie większe wydatki na reklamę. Wykupują banery na stronach internetowych oraz gazetach. Przeciętny koszt takiej usługi zaczyna się od 1000 zł w zależności od popularności gazety i serwisu. Zaleca się reklamę w gazetach regionalnych, gdyż to właśnie do takich gazet najczęściej zaglądają nasi klienci. Bardzo dobrą reklamą są uniformy z dużym logiem firmy sprzątającej. Bardzo szybko zapadają w pamięć a ich koszty są minimalne.
Marketingiem w przypadku małych firm sprzątających będą drobne ogłoszenia w gazetach regionalnych, ogłoszenia w serwisach z ogłoszeniami i przede wszystkim, referencje od klientów.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych

W przypadku nowego przedsiębiorstwa składka ZUS powinna wynieść minimalnie 431,18 zł. Jeśli chodzi o firmę będącą na rynku dłużej niż dwadzieścia cztery miesiące, składka ZUS wyniesie 1042,46 zł.

Przychody

Przychody dużej firmy sprzątającej są wprost proporcjonalne do ilości, a właściwie jakości klientów. Bardzo pożądani są klienci posiadający duże powierzchnie np. biurowce, markety, magazyny. Średni zarobek firmy sprzątającej w Warszawie to około od 3zł- 6zł z metr kwadratowy miesięcznie. Plus dodatkowe zarobki za sprzątanie ekstra np. mycie okien, czyszczenie wykładzin. Warto jednak dodać, że właściciele firm sprzątających rzadko schodzą z ceny minimalnej. Cena ta waha się w granicach 1500zł. Poniżej tej kwoty firmy sprzątające nie są chętne do współpracy. Próg opłacalności zależy od typu powierzchni sprzątanej, ale przyjmuje się, że jest to 500 m2 w przypadku czyszczenia samej powierzchni. Poniżej tego metrażu, dużym firmom sprzątającym nie opłaca się podejmować współpracy.
Przychody małych firm sprzątających są zdecydowanie niższe. Sprzątaczka w Warszawie za godzinę pracy bierze od 15zł – 30zł w zależności od typu usług jakie świadczy.

Podsumowanie

Własna firma sprzątająca to z pewnością dobry biznes. Niski próg wejścia w inwestycję z pewnością zachęca potencjalnych przedsiębiorców. Dobrze jednak gdy właściciel firmy sprzątającej ma doświadczenie w tej branży. Istotnym problemem w tego typu działalności jest konkurencja ze strony szarej strefy oraz brak potencjalnych rąk do pracy. Kluczową kwestią dla tego typu przedsiębiorstwa jest znalezienie klienta z jak największą powierzchnią do sprzątania.
Kluczowe informacje dla biznesu:

  • Nie ma normy pracy sprzątaczki, ale zgodnie z „zarządzeniem nr 18 Ministra Szkolnictwa Wyższego z dnia 7 września 1956 r. w sprawie ustalenia norm pracy personelu zatrudnionego przy sprzątaniu w szkołach wyższych” norma etatowej sprzątaczki to 350m2.
  • Cena usług firm sprzątających oscylują w granicach 3zł – 6zł za metr kwadratowy na miesiąc, ale w sumie nie mniej niż 1500zł.
  • Cena wynajęcia pojedyńczej sprzątaczki to 15zł – 30zł za godzinę w zależności od usług.

20 thoughts on “Firma sprzątająca pomysł na biznes

  • Lipiec 17, 2014 at 7:40 pm
    Permalink

    Zapotrzebowanie na tego typu usługi będzie co raz większe, ponieważ ludzie mają coraz mniej czasu na domowe porządki. Poza tym dom o pow. 200 m2 ciężko ogarnąc jednej rodzinie i zamiast spędzać weekendy na sprzątaniu wolą wynająć firmę.

    Firmy i instytucje też idą w tym kierunku aby zlecać zewnętrznym firmom sprzątanie zamiast zatrudniać pracowników. Tak więc pomysł jak najbardziej na czasie

    Reply
  • Październik 14, 2014 at 8:06 am
    Permalink

    Moim znaniem jest to opłacalne zajęcie, ale nie w Polsce. Ja otwieram firmę sprzątającą w Norwegii, mam zakupiony profesjonalny sprzęt, zainwestowalem też w auto, teraz została rejestracja firmy, i tu zaczynają się schody. Poszukuję doradcy biznesowego, albo biura rachunkowego, które pomoże przeprnąć przez norweską papierologię, wie ktoś coś?

    Reply
  • Październik 14, 2014 at 12:53 pm
    Permalink

    Ciekawy artykuł, mnie akurat interesuje otwieranie podobnego biznesu w Norwegii, zbieram wszelkie informacje o formalnościach jakie trzeba spełnić oraz rozglądam się za biurem rachunkowy. Będę wdzięczny za wszelkie informacje.

    Reply
    • Październik 21, 2014 at 12:56 pm
      Permalink

      znalazłem biuro norwegia conulting, kumpel mi polecił, już jestem po pierwszym spotkaniu, szczegóły dogadane, ceny przystępne i ogarniają wszytsko także polecam!

      Reply
      • Styczeń 8, 2015 at 12:31 am
        Permalink

        Witam Czy zadowolony pan z pracy w norwegii.

        Reply
  • Luty 26, 2015 at 1:47 pm
    Permalink

    Norwegia? czemu nie, ale w naszym kraju także można zarobić na usługach sprzątania. Rzeczywiście konkurencja w tej branży jest spora, ale zapotrzebowanie też jest ogromne i stale rośnie tak jak wspomniał o tym Eryk Grzeszkowiak. Dla firm, które dopiero chcą wystartować zapraszam na szkolenia, gdzie poznacie całe know-how na temat utworzenia firmy sprzątającej, zaopatrzenia w niezbędny sprzęt i pozyskania pierwszy klientów.

    Reply
  • Marzec 11, 2015 at 2:37 pm
    Permalink

    Podane wydajności sprzątania są zbyt ogólne, aby można było na nich oprzeć kalkulację. Np czyszczenie toalet ręczne to wydajność średnio 80 m kw na godzinę.

    Reply
    • Marzec 14, 2015 at 4:46 pm
      Permalink

      To bardzo ciekawe. Bartosz masz więcej takich danych?

      Reply
  • Maj 22, 2015 at 8:57 pm
    Permalink

    Witam ja polecam firme cleanlife.pl bardzo dobra ja jestem zadowolona

    Reply
  • Wrzesień 15, 2015 at 3:17 pm
    Permalink

    a ja polecam małe jednoosobowe firmy.sprząta u mnie pani,która jest świetna.to jej dodatkowa praca ale pewnie otworzy firmę bo to zajmuje jej coraz więcej czasu.polecam.w Łodzi tylko anetablysk@o2.pl

    Reply
  • Wrzesień 23, 2015 at 9:52 am
    Permalink

    W naszym biurze korzystaliśmy z usług firmy sprzatamy-24.pl

    Reply
  • Październik 23, 2015 at 12:42 pm
    Permalink

    Sam z żoną prowadzę małą firmę sprzątającą. Jest to ciężka praca, ale potrafi przynosić całkiem niezłe dochody. Jeśli przykładasz się do pracy to klient prędzej czy później wróci. My specjalizujemy się przede wszystkim w czyszczeniu dywanów, wykładzin i tapicerek, oraz myciu okien. Mieszkamy w rejonie turystycznym dlatego sporo usług wykonujemy w pensjonatach. Zresztą zapraszamy na naszą stronę gdzie jest więcej informacji na temat firmy sprzątającej: czyszczenie-karcher.cba.pl

    Reply
  • Czerwiec 17, 2016 at 8:42 am
    Permalink

    Najważniejsze aby wybrać idealnego dostawcę / hurtownię

    Reply
  • Lipiec 1, 2016 at 8:25 am
    Permalink

    To bardzo dobry pomysł na biznes, zwłaszcza jeśli dobrze się wykonuje swoje obowiązki i klienci są zadowoleni z usług. Też prowadzę taką firmę i staram się, żeby wszystko było idealnie. Zamawiam nawet środki do dezynfekcji, żeby sprzątać przy ich użyciu. Jak do tej pory nie miałam żadnych zastrzeżeń co do pracy mojej firmy.

    Reply
  • Październik 23, 2016 at 9:07 pm
    Permalink

    Dobry, ale ciężki biznes. Warto dobrze wykonywać swoje usługi, żeby klienci polecali naszą firmę dalej.

    Reply
  • Listopad 2, 2016 at 10:55 am
    Permalink

    Przez kilka lat prowadzenia firmy sprzątającej nauczyłem się jednego – liczy się dobry sprzęt. Trzeba przykładać się do pracy, a wtedy klienci wracają. Sam korzystam z oferty nilfisk.com/pl-pl/Pages/default.aspx , bo mają wszystkie potrzebne maszyny i służą nam latami.

    Reply
  • Marzec 25, 2017 at 7:54 am
    Permalink

    Biznes jak biznes, ważne, żeby zarobić i szanować ludzi, którzy u nas pracują i żeby mieli godne wynagrodzenie.

    Reply
  • Lipiec 27, 2017 at 1:50 am
    Permalink

    no jasne, że sprzątanie to dobry pomysł! Ten biznes na pewno nie wyginie. Żeby się kręcił trzeba najpierw troche zainwestowac w dobry sprzęt żeby mieć na czym pracować. Dobre maszyny mają w http://www.bkfwarszawa.com.pl, mój brat od nich wynajmuje, mówi że nie ma tez problemów z serwisem w razie czego.

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *