Całodobowy sklep monopolowy

Sklep monopolowy to jeden z najbardziej kontrowersyjnych a zarazem popularnych biznesów. Sklepy tego typu mają swoich zagorzałych fanów oraz przeciwników. Czy działalność polegająca na całodobowej sprzedaży alkoholi takich jak piwo, wódka, tequila, whisky oraz papierosów i zimnych napojów może być opłacalna? Czy potrzeba pozwoleń bo otworzyć taki biznes? Jak założyć taki sklep krok po kroku? Na te pytania postaram się odpowiedzieć.

Jak założyć sklep monopolowy?

Sprzedaż alkoholu jest ściśle uregulowana przez prawo. Właściciel sklepu monopolowego powinien posiadać zezwolenie na taką działalność. Dodatkowo warto zaznaczyć, że zezwolenia nie są przyznawane raz na zawsze i bardzo łatwo je stracić np. sprzedając alkohol nieletnim. Aby otworzyć biznes tego typu należy zastosować poniższe instrukcje.

  1.  Ilość możliwych punktów z alkoholem określają przepisy gminne. Zanim założysz działalność warto upewnić się czy gmina przewiduje miejsce na następny sklep z alkoholem.
  2.  Załóż działalność gospodarczą (tutaj masz napisane jak to zrobić). Wynajmij lub kup lokal, który musi sprostać wymaganiom Państwowej Inspekcji Pracy, Straży Pożarnej oraz Sanepidu.
  3.  Napisz wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż alkoholu. We wniosku tym musisz zawrzeć takie informacje jak:
  • Rodzaj zezwolenia o jaki się ubiegasz
  • Informacje dotyczące przedsiębiorcy
  • Numer w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej
  • Adres punktu sprzedaży oraz punktu składowania napojów alkoholowych
  • Załączniki takie jak zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, potwierdzenie tytułu prawnego do lokalu, decyzje inspektora sanitarnego oraz zezwolenie pisemne właściciela nieruchomości. Po otrzymaniu zezwolenia jesteśmy zobowiązani do opłat z tytułu jego użytkowania: 525 zł na sprzedaż napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa, 525 zł na sprzedaż napojów zawierających od 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa), 2100 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.

Opis działalności

Sklep z napojami alkoholowymi( sklep monopolowy) swoją nazwę wziął od faktu, że handluje się w nim artykułami podległymi kontroli Państwowego Monopolu Spirytusowego. Wszystkie sklepy monopolowe można podzielić na dwie grupy:

  • Ekskluzywne sklepy monopolowe – można w nich kupić alkohole z „wyższych półek”. Ich klienci to zazwyczaj zamożni ludzie, którzy przywiązują dużą uwagę do smaku oraz jakości alkoholu.
  • Klasyczne sklepy monopolowe – ich klientami mogą być zarówno ludzie mniej zamożni jak i bardziej zamożni. Dominującymi artykułami w tego rodzaju sklepie są alkohole pospolitych marek. Rodzaje sklepów monopolowych znacząco się od siebie różnią.

Sklepy z wyższej półki mają inną grupę docelową swojego biznesu. Są to osoby majętne, zazwyczaj o wyższym statusie społecznym, będące w stanie zapłacić trochę więcej w zamian za komfort i zakupy w milszej atmosferze. W sklepie tego typu ceny są zazwyczaj o kilkadziesiąt procent wyższe niż klasycznym sklepie monopolowym. Jednak w odróżnieniu od tego drugiego typu sklepu, sklep ekskluzywny rzadko posiada alkohole pospolitych marek. Zamiast nich, znaleźć możemy alkohole o lepszej jakości i wyższej cenie.

Klasyczne sklepy monopolowe sprzedają alkohole pospolitych marek. Cena za towary w takich sklepach są o wiele bardziej przystępne dla przeciętnego zjadacza chleba. Grupa docelowa takiego biznesu jest dość szeroka. Poprzez niskie ceny zachęcamy klientów mniej zamożnych (jakich jest zdecydowanie więcej) oraz bardziej zamożnych. W odróżnieniu od sklepów ekskluzywnych, tanie „monopole” są dla wszystkich. Jeśli osoba biedna może kupić coś dla siebie, to tym bardziej osoba bogata.

Koszt

Jak nietrudno się domyśleć sklep monopolowy z wyższej półki będzie o wiele droższy w założeniu i utrzymaniu od tradycyjnego sklepu. Pozwoliłem sobie wykonać hipotetyczny i ogólnikowy kosztorys obu rodzajów sklepu monopolowego:

Opis Sklep tradycyjny Sklep ekskluzywny
Rozwinięcie Cena Rozwinięcie Cena
Koszty przygotowania lokalu do działalności (jednorazowe) Remont lokalu 5 000,00 Remont lokalu 1 0000,00
Dwie lodówki 2 000,00 Dwie lodówki 2 000,00
Zakup mebli Zakup mebli
Cztery regały dostosowne do alkoholu 4 000,00 Cztery regały typu ventage 7 000,00
Zakup lady 600,00 Zakup lady 800,00
Pozostałe meble sklepowe 2 000,00 Pozostałe meble sklepowe 3 000,00
Kasa fiskalna 1 000,00 Kasa fiskalna 1 000,00
Suma 1 4600 Suma 2 3800
Koszty towaru (cykliczne) Piwo 5 000,00 Piwo 5 000,00
Wódka 6 000,00 Wódka 5 000,00
Wino 3 000,00 Wino 8 000,00
Inne alkohole 3 500,00 Inne alkohole 10 000,00
Napoje gazowane 2 000,00 Napoje gazowane 2 000,00
Papierosy 1 000,00 Cygara 1 500,00
Suma 2 0500 Suma 3 1500
Koszty działalności (cykliczne) Koszt 2 pracowników 4 200,00 Koszt 3 pracowników 6 400,00
Koszt najmu pomieszczenia+czynsz 2000,00 Koszt najmu pomieszczenia+ czynsz 3 000,00
Koszt ochrony 800,00 Koszt ochrony 2200,00
Kradzieże 300,00 Kradzieże 300,00
Składki ZUS 972,40 Składki ZUS 972,40
Suma 8 272,40 Suma 12872,40
Podsumowanie Suma wszystkich kosztów 43372,40  Suma wszystkich kosztów 68172,40 

Jak już wcześniej wspomniałem, koszty utworzenia i utrzymania sklepu ekskluzywnego są o wiele wyższe niż tego z niższej półki. Zaczynając od kosztów przygotowania lokalu do działalności (koszty mebli, remontu akcesoriów), przez koszty zakupienia towaru, po koszty cykliczne.

Główne różnice w kosztach przygotowania lokalu polegają na cenie różnicach w cenach mebli. Meble w „tanim” sklepie mogą być lekko używane przez co ich cena jest dużo niższa niż mebli nowych i modnych w droższym sklepie.

W przypadku kosztów towaru zdecydowanie tańszym rozwiązaniem będzie sklep klasyczny, gdyż ceny towaru kupionego w hurtowniach są o wiele niższe niż w przypadku sklepu luksusowego.

Koszty cykliczne również świadczą o tym, że utrzymanie sklepu z niższej półki jest o wiele tańsze. W przypadku sklepu luksusowego przyjąłem, że w celu polepszenia bezpieczeństwa i jakości obsługi klienta należy zatrudnić 3 osoby na umowę o pracę. Dodatkowo, zwiększyć zakres ochrony naszego sklepu o monitoring ( w przypadku sklepu klasycznego zasugerowałem zwykły alarm). Dodatkowo sklep z wyższej półki powinien być zlokalizowany w lepszej dzielnicy, gdzie ceny za wynajem pomieszczeń są stosunkowo wyższe. Do oby rodzajów sklepu należy doliczyć opłatę w wysokości 2100 zł rocznie za sprzedaż alkoholu powyżej 18%.

Przychody

Bardzo ciężko ocenić przychody sklepu monopolowego. Wszystko zależy od lokalizacji i konkurencji takiej działalności. Generalnie rzecz ujmując, marże jakie mają sklepy klasyczne nie są imponujące. Na większość popularnych marek alkoholów marża waha się między 10%-20%. Niewątpliwą zaletą takich sklepów jest wolumen czyli ilość sprzedaży. Sklep tradycyjny sprzedaje dużo więcej alkoholu niż sklep luksusowy. Tan natomiast, zarabia o wiele więcej na jednej na jednej „butelce”. Marża w przypadku alkoholów luksusowych zaczyna się od 30% i sięga nawet 60%.

Podsumowanie

Całodobowy sklep monopolowy to ciekawy biznes. Na towary w nim sprzedawane zawsze znajdą się kupcy. Jednak nawet tak dobry interes ma wady. Głównymi wadami w przypadku takiego sklepu jest łatwość w straceniu licencji, duża ilość kradzieży, częste przypadki „namolnych klientów”, duża ilość strat w towarze, małe marże( w przypadku sklepów tradycyjnych), mały wolumen sprzedaży(w przypadku sklepów luksusowych), możliwe protesty mieszkańców okolicznych domów czy mieszkań. Mimo licznych negatywów, oceniam ten pomysł na biznes jako ciekawy szczególnie jeśli sklep monopolowy jest dobrze zlokalizowany (centrum miasta, w pobliżu dyskotek, osiedli, miasteczek studenckich).

Michał Zadrożny

Redaktor naczelny

6 thoughts on “Całodobowy sklep monopolowy

  • Sierpień 13, 2014 at 9:52 pm
    Permalink

    Witam,

    Zapraszam osoby z Warszawy i okolic do współpracy z Hurtownią, oferuję zatowarowanie sklepu w alkochol z odroczonym terminem płatności, w razie pytań proszę o kontakt na adres mailowy agllowacki@o2.pl

    Reply
    • Listopad 5, 2014 at 6:44 pm
      Permalink

      AlkoCHol, powiadasz – świetnie, świetnie. Wudka też, czy tylko nalefki?

      Reply
      • Lipiec 15, 2015 at 6:28 pm
        Permalink

        Jak jest tanie łiski i pifko w plastiku to z hecia nawiarze wspulprace

        Reply
  • Sierpień 23, 2015 at 2:27 pm
    Permalink

    1000 zł na fajki? To trochę mało – raptem 7 pakietów. Na start na fajki trzeba wydać ok. 8000 zł.

    Reply
    • Październik 20, 2015 at 11:55 pm
      Permalink

      8000 na 7 pakietow to po ile ty kipujesz te pakiety z tego co sie orietuje pakiet czyli 10 paczek kosztuje okolo 150zl w zaleznosci jakie papierosy….

      Reply
  • Styczeń 25, 2017 at 6:17 pm
    Permalink

    Tysiąc na 70 paczek jeleniu , o to mu chodziło, zastanawiam się jak tutaj trafiłeś skoro nic nie kumasz Kacprze … trzeba wiedzieć gdzie jakich Marek sprzedaje się najwięcej,cienkie,grube tanie itp. Np . Budowy obok, najwięcej idzie tanich i Red. Od miast też,sa mety z fajkami , małe miasto ludzie mniej zarobią i kupią tam,alko też . Mam 4 x 24h alko. I powiem że pory roku mają znaczenie duże, ale interes się opłaca każdemu który się do tego przygotuje … Takie jest moje zdanie i moja rada co do fajek…

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *