Biuro podróży pomysłem na własny biznes

Słońce, piasek, morze to warunki w których chciałby się znaleźć chyba każdy czytelnik tego artykułu. Warto sobie jednak uświadomić, że na nasz wypoczynek pracuje cała masa ludzi i przedsiębiorstw. Jednym z nich jest biuro podróży. Dziś omówimy sobie czy pośrednictwo w branży turystycznej może być opłacalne? Przeanalizujemy jak założyć własne biuro podróży a konkretniej agencję turystyczną.

Biuro podróży- organizator, pośrednik i agent turystyczny

Organizator turystyki-przedsiębiorca organizujący imprezę turystyczną

Impreza turystyczna-co najmniej dwie usługi turystyczne tworzące jednolity program i objęte wspólną ceną, jeżeli usługi te obejmują nocleg lub trwają ponad 24 godziny albo jeżeli program przewiduje zmianę miejsca pobytu;

Organizowanie imprez turystycznych  przygotowywanie lub oferowanie, a także realizacja imprez turystycznych;

Pośrednik turystyczny-przedsiębiorca, którego działalność polega na wykonywaniu, na zlecenie klienta, czynności faktycznych i prawnych związanych z zawieraniem umów o świadczenie usług turystycznych

Agent turystyczny-przedsiębiorca, którego działalność polega na stałym pośredniczeniu w zawieraniu umów o świadczeniu usług turystycznych na rzecz organizatorów turystyki posiadających zezwolenia w kraju lub na rzecz innych usługodawców posiadających siedzibę w kraju;

W dzisiejszym artykule przyjrzę się dokładniej tej trzeciej opcji.

Rynek na biuro podróży

Nie jest tajemnicą, że klasyczne biura podróży czyli tzw. agencje turystyczne znajdujące się w stacjonarnych punktach odchodzą w niepamięć. Wraz ze wzrostem popularności Internetu jak grzyby po deszczu powstają serwisy turystyczne, które niewątpliwie „podkradają”  ogromną część potencjalnych klientów agencją turystycznym.

Trzeba jednak pamiętać, że nie każdy klient ma ochotę rezerwować wyjazdy przez Internet. Wielu klientów poszukuje okazji w Internecie, jednak wciąż dużym powodzeniem cieszą się rezerwacje wycieczek w stacjonarnych biurach podróży. Powodem takiego stanu rzeczy jest z pewnością fakt, że ludzie nadal nie darzą dużym zaufaniem zakupom przez Internet. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że nie wszyscy chcę sobie „zawracać głowę” wyjazdem. Wiele osób z pewnością chętnie zdecyduje się na wycieczkę zorganizowaną, których jest pod dostatkiem w biurach podróży. Ostatnim powodem dla którego wiele osób decyduje się zamawiać wycieczki za pośrednictwem stacjonarnych agencji jest  oko eksperta, pracownika takiego biura. Zazwyczaj pracownicy doskonale znają ofertę wielu przewoźników przez co mogą wysłuchać wymagań klienta i dobrze doradzić.

Wszystkie te plusy biur stacjonarnych sprawiają, że ich ilość stale rośnie. Według rejestru regon stan na dzień 31.12.2014 w Polsce było zarejestrowanych 13423 biur podróży. Jest to ogromna ilość biorąc pod uwagę otwartość granic i Internet. Ilość ta zwiększa się z miesiąca na miesiąc co świadczyć może o tym, że cały czas jest to opłacalny biznes. Co więc decyduje o sukcesie takiego biura?

Miejsce

Plusy  Minusy
Galeria handlowa Duża ilość potencjalnych klientów, Ogromne koszty utrzymania
Ludzie nastawiani na kupowanie
Długie godziny otwarcia
Rynki, bazary centralne ulice
  • Duża ilość potencjalnych klientów jednak mniejsza niż w galerii handlowej,
  • Niższe kosztu najmu
Wysokie koszty najmu
Lokale prywatne np.domy Praktycznie zerowe koszty najmu mała ilość potencjalnych klientów

To chyba najważniejsza rzecz w przypadku stacjonarnej agencji turystycznej. Musi to być miejsce odwiedzane przez wiele osób. Najlepszym i chyba najpopularniejszym obiektem gdzie można natknąć się na biura podróży są oczywiście galerie handlowe. Obecność biura w takim miejscu będzie zapewniała dużą ilość zainteresowanych. Warto dodać, że osoby robiące zakupy mają pewną wartość tzn. są nastawione na wydawanie pieniędzy. Innymi słowy klienci zapoznają się z ofertą naszego biura kiedy są z rodziną, mają pieniądze, są zrelaksowani (największe zainteresowanie przypadnie na weekend). Takie elementy również mocno wpływają na decyzje. Dodatkowo, galerie handlowe są otwarte zazwyczaj od 9 do 21. Wpływa to na dostępność naszej oferty. Klient, może odwiedzić naszą placówkę zarówno przed pracą jak i po pracy nie obawiając się, że biuro zostanie zamknięte. Ma to oczywiście drugą stronę gdyż dłuższe godziny otwarcia wiążą się z poniesieniem dodatkowego kosztu a mianowicie opłaceniem dodatkowego pracownika. Zdecydowanym minusem galerii handlowej jest  koszt najmu gdyż właśnie takie miejsca są zdecydowanie najdroższe. Ceny wahają się od 2 500zł/mc w mniejszych miastach a w większych dochodzą nawet do 10 000zł/mc.

Drugim dobrym miejscem na tego typu biznes jest lokal położony w sąsiedztwie większych skupisk ludności tak jak główne ulice, rynek, promenady itp. W tym przypadku również koszty wynajmu nie są najmniejsze aczkolwiek z całą pewnością są niższe niż w głównych galeriach miast. Prawdopodobnie w przypadku takiej lokalizacji możemy mieć nieco mniejszą ilość klientów niż gdybyśmy posiadali taką agencję w galerii handlowej. Jednak niewątpliwym plusem jest to, że sami możemy ustalać godziny otwarcia. Jeśli zauważymy, że klienci przychodzą w późniejszych godzinach mamy możliwość rezygnacji z otwierania biura rano. W przypadku galerii handlowych nie ma takiej możliwości. Najem lokalu jest optymalną decyzją o ile lokalizacja jest popularna wśród potencjalnych klientów. Otwarcie takiego biura na rynku często może być doskonałym pomysłem w mniejszych miejscowościach, w których nie ma żadnej galerii handlowej.

Trzecim i zdecydowanie najtańszym rozwiązaniem jest otwarcie biura w domu. Największy koszt czyli koszt wynajmu lokalu mamy z głowy. To rozwiązanie jest szczególnie sensowne kiedy mamy dom w dobrej lokalizacji gdyż ilość klientów będzie w głównej mierze zależeć właśnie od niej.

Oferta

Nie jest to sprawa prosta. Aby móc sprzedawać wycieczki wymagana jest umowa z touroperatorem czyli z ich organizatorem. Zdecydowana większość organizatorów dość niechętnie podpisuje umowy z nowymi agencjami. Powód jest dość prosty. Jest coraz więcej agencji a ich oferta jest dość podobna, dlatego organizatorzy wycieczek często sprawdzają potencjał agenta poprzez oszacowanie wielkości grupy docelowej jaką ten agent może zagospodarować oraz odległość do innego agenta świadczącego podobne usługi.

W przypadku pozytywnej weryfikacji jako agencja będziemy musieli zapłacić organizatorowi depozyt zwrotny lub bezzwrotny w wysokości od 300zł do nawet 1700zł.  Oczywiście każdy organizator ma swoje stawki, których się trzyma i które często są bezdyskusyjne.

Operatorzy

Operatorów turystycznych nie jest tak dużo.  Najbardziej rozpoznawalne biura podróży można policzyć na palcach dwóch rąk. Zazwyczaj im organizator jest bardziej rozpoznawalny tym są większe restrykcje względem agentów. Jednak Ci bardziej rozpoznawalni operatorzy zdecydowanie zwiększają ilość klientów gdyż są postrzegani jako bezpieczni. Poniższa tabela przedstawia plusy i minusy podpisywania umów z biurami podróży

Plusy Minusy
Znani organizatorzy wycieczek
  • Duża ilość potencjalnych klientów
  • Bezpieczeństwo
  • Mierne podejście na rzecz agencji
  • Niskie prowizje
  • Duże koszty agencyjne
Organizatorzy mniej znani.
  • Małe koszty agencyjne
  • Większe prowizje
  • Lepsze podejście na rzecz agencji
  • Mniejsze bezpieczeństwo
  • Mała ilość potencjalnych klientów

Najlepszym rozwiązaniem jest znalezienie złotego środka. Większość agencji podpisuje umowy z kilkoma znanymi biurami i wieloma mniej znanymi tak by mieć jak największą ilość wycieczek w ofercie. Przy umowie agencyjnej warto dodać, że agencja nie bierze na siebie żadnej odpowiedzialności związanej z klientami. To organizator jest za nich odpowiedzialny.

Prowizje

Regułą są procenty a ich ilość zależy od touroperatora. Zazwyczaj jest to od 8%-12%. Podstawa od której naliczany jest procent jest różnicą miedzy kwotą wycieczki a pojedynczymi opłatami np. lotniskowymi. Można przyjąć, że średnim przychodem od wycieczki jest około 200zł netto. Oczywiście uzależnione jest to od rodzaju wycieczki oraz ilości sprzedanych miejsc. Czasami stosuje się skalę progresywną. Jeśli jakaś agencja pośredniczy w sprzedaży naprawdę dużej ilości wycieczek, operatorzy decydują się dać jej większą prowizję.

Koszty

Nazwa kosztu Wydatki w skali roku
Przystosowanie lokalu (jednorazowe) 10 000,00 zł
Koszt najmu 30 000,00 zł
Koszty podpisania umów 5 000,00 zł
Koszy pracownika 0,00 zł
Koszty działalności 20 000,00 zł
Suma wydatków rocznych 65 000 zł

Koszty lokalu

Załóżmy, że do prowadzenia agencji wynajmujemy lokal w mniejszej miejscowości przy rynku. Za wynajem tego pomieszczenia wydamy miesięcznie około 2 500 zł. Biuro podróży nie wymaga specjalistycznego sprzętu dlatego też, koszt umeblowania oraz remontu pomieszczenia to około 5 000 zł oraz zakup dwóch komputerów i drukarek za około 5 000 zł.

Koszty podpisania umów

Tak jak zostało to napisane w artykule, koszty te są ciężkie do oszacowania. Cześć touroperatorów oddaje tą opłatę jeśli agent sprzeda odpowiednią ilość wycieczek. Przyjąłem, że agent podpisuje umowy z  kilkoma znanymi biurami podróży i kilkoma mniej znanymi. Tak by zdywersyfikować swoją ofertę.

Pracownicy

W celu obniżenia kosztów jedynym pracownikiem będzie właściciel biznesu. Będzie on pracował w godzinach późniejszych gdyż według z obserwacji wynika, że to właśnie w takich godzinach ludzie chętniej przychodzą do takich agencji.
Koszty działalności

Oczywiście nie możemy zapominać o ZUSie czyli 1024 zł/mc. Dodatkowo do kosztów działalności dochodzą wszelkiego rodzaju koszty administracyjne, koszty papierów, długopisów, Internetu, przeglądu technicznego komputerów, księgowość itp.

Przychody

Jak już kiedyś wspominałem ciężko szacować przychody. Możemy jednak z łatwością stwierdzić ile wycieczek musimy sprzedać tak by nie dokładać do naszego biznesu.  Obliczyć to można dzieląc koszty jakie poniesiemy w pierwszym roku działalności przez szacunkowy przychód z jednej wycieczki. Tak więc poniżej są obliczenia

Zerowy poziom opłacalności= Koszty w pierwszym roku działalności/Szacunkowy przychód ze sprzedania jednej wycieczki=65 000 zł/200 zł= 325

Z wyliczeń wynika, że aby wyjść na zero będziemy musieli sprzedać około 325 wycieczek czyli około jedną dziennie. Jest to nie lada wyzwanie szczególnie poza sezonem kiedy ludzie zajęci są pracą i raczej nie myślą o wypoczynku. Oczywiście plan ten jest do zrealizowania jednak nie jest on łatwy. Pamiętajmy również, że naszym celem jest zarobić a nie wyjść na zero. Wszystkie te obliczenia jasno wskazują, że ciężko jest zarabiać w ten sposób.

Podsumowanie

Biuro podróży w formie agencji turystycznej to raczej ciężki biznes. Niskie prowizje, ciężki kontakt z touroperatorami a przede wszystkim możliwość zamawiania wycieczek przez Internet z pominięciem agenta i jego stawki to największe bolączki przedsiębiorcy. Wszystkie te rzeczy składają się na małą opłacalność tego biznesu. Oczywiście coraz więcej ludzi podróżuje. Problem polega na tym, że i tak większa ilość podróżujących raczej nie wpłynie na wzrost obrotu agencji. Ludzie coraz częściej podróżują na własną rękę lub kupują zorganizowane wycieczki w Internecie.

Uważam, że biuro podróży jest dość słabym biznesem. Niskie koszty wejścia nie powinny być mocną zachętą dla przyszłych przedsiębiorców. Czy to oznacza, że żadne agencje turystyczne nie przynoszą zysku?

Oczywiście, że nie ale dynamiczny przyrost ilości biur zdecydowanie osłabia branżę. Na zyski mogą liczyć agencje istniejące już od dawna, które klienci znają i szanują. Dla nowych podmiotów na tym rynku raczej jest ciężko.

2 thoughts on “Biuro podróży pomysłem na własny biznes

  • Czerwiec 3, 2015 at 6:38 am
    Permalink

    Czyli wychodzi na to że bez sensu zakladaja nowe biura?

    Reply
  • Czerwiec 30, 2015 at 2:46 pm
    Permalink

    Nie wiadomo czy bez sensu ale to raczej średni pomysł na biznes

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *