Big Data – wymarzone narzędzie biznesowe

Zbiory Big Data istniały od dawna, jednak w przeszłości były dostępne tylko największym podmiotom, w dodatku w ograniczonej formie. W bazach danych tego typu zbierano mnóstwo informacji na temat zarówno sytuacji gospodarczej, jak i konkretnych grup klientów, czy nawet wytypowanych konsumentów.

Niestety, mało który przedsiębiorca mógł skorzystać z tego rozwiązania. Ograniczeniem było zarówno dostępne oprogramowanie, które mogłoby wystarczająco szybko analizować dostępne informacje, jak i ceny sprzętu, który mógł sobie poradzić z takim natłokiem danych. Na dodatek mało było także samych źródeł danych. Czasy się jednak zmieniły.

Obecnie większość firm, które zdecydują się na zainwestowanie w technologię Big Data, może bez problemu uzyskać dostęp do odpowiednich zbiorów i uzyskiwać z nich potrzebne informacje. Co więcej, sami konsumenci coraz chętniej dzielą się informacjami, które mogą przynieść im później rozliczne udogodnienia, w postaci szybszej obsługi, czy rabatów.

Jak firmy wykorzystują technologię Big Data?

Najczęściej spotykanym sposobem wykorzystania danych z Big Data jest personalizowanie oferty. W praktyce po przebadaniu dostępnych informacji, na przykład na podstawie wcześniejszych zakupów, czy wydawanych kwot, można w automatyczny sposób stworzyć dopasowaną ofertę i wysłać ją za pomocą mailingu.

Analiza dotyczy jednak nie tylko zakupów, ale i wcześniej odwiedzanych witryn internetowych oraz zachowań, które na nich nastąpiły. Dodatkowo wdrażane są też analizy zachowań w serwisach społecznościowych, co w efekcie pozwala na wyświetlanie bardzo dobrze dopasowanych reklam w odpowiednich momentach, z uwzględnieniem tego, jakimi tematami dana osoba interesowała się w ostatnich tygodniach i… gdzie przebywała. Tak – lokalizacja poszczególnych osób również wchodzi w skład informacji zbieranych w ramach zbiorów Big Data, chociażby poprzez identyfikację numeru IP, czy oznaczanie swojej obecności na konkretnych wydarzeniach i w konkretnych miejscach w portalach społecznościowych.

Co ciekawe, technologia big Data wykorzystywana jest nawet w procesach przyznawania pożyczek. Co prawda nadal rozwiązanie to nie jest w pełni spopularyzowane, ale dobrym przykładem może być firma pożyczkowa Monedo Now. Dzięki analizie rozmaitych czynników i danych można określić jaka jest zdolność kredytowa konkretnej osoby i w ten sposób przyspieszyć rozpatrywanie wniosku. Wspomniana firma z tego korzysta, dzięki czemu zainteresowani nie muszą oczekiwać na decyzję kilku dni.

Możliwości są nieograniczone

Po Big Data sięga coraz więcej firm, ale nadal nie każda z nich ma pomysł, co konkretnie zrobić z uzyskanymi informacjami. W praktyce jednak dane te są na tyle dokładne i wszechstronne (a wszystko wskazuje na to, że w przyszłości będą mówić o konsumentach jeszcze więcej, niż obecnie), że w zastosowaniach biznesowych można je wykorzystać na wiele sposobów, a ograniczeniem jest tylko wyobraźnia menedżerów.

4 thoughts on “Big Data – wymarzone narzędzie biznesowe

  • Wrzesień 26, 2017 at 10:00 am
    Permalink

    Nie ma co ukrywać big data to przyszłość. Ciekawe jaka część firm ma nawet minimalne pojęcie o tym co to jest.

    Reply
  • Wrzesień 26, 2017 at 9:12 pm
    Permalink

    Jakby dobrze wykorzystać potencjał płynący z Big Data wiele firm dotychczas by istniało. Profile ich działalności byłyby zawsze dostosowane do rynku i klienta, co uchroniłoby je przed upadkiem a klienta przed rozczarowaniem

    Reply
  • Wrzesień 26, 2017 at 10:00 pm
    Permalink

    a jak dla mnie dużo się mówi o big data a i tak mało kto z tego korzysta 😛

    Reply
  • Październik 9, 2017 at 3:57 pm
    Permalink

    jakie studia trzeba konczyc żeby pracować w big data?

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *